Leons met 22 inwoners

wat is daar te doen?..........je kan er wonen, thats it
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij was net iets later, maar toch +1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok.jij ook ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen Bingo-avond?

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lions zou wellicht nog kleiner zijn:

zie ook link

"Het kleinste dorp?

Er zijn verschillende kandidaten voor het kleinste dorp van Nederland. Nadat eerst op deze pagina Persingen met 101 inwoners, (gelegen in Gelderland in de Ooijpolder bij Nijmegen) als het kleinste dorp werd genoemd, kreeg ik de volgende reactie van Rommert Tjeerdsma:

Maar de benaming van Persingen als kleinste dorp van Nederland klopt volgens mij niet. Ik ben zelf geboren en getogen in Friesland, en als ik dan iets lees over 101 inwoners, dan denk ik: er zijn er toch wel veel kleinere.
Bijvoorbeeld Friens in de gemeente Boarnsterhim: op www.boarnsterhim.nl is een dorpenmonitor te downloaden, waarin een inwonertal van 88 wordt genoemd. Dit betreft een dorp met een kerk en een (kleine) kern.

Overigens is de vraag wat het kleinste dorp is uiteraard afhankelijk van je definitie. Op de website van de gemeente Wûnseradiel (www.wunseradiel.nl) wordt Breezanddijk (4 inwoners) bij de dorpen genoemd, maar volgens mij voldoet dit niet aan de gangbare criteria. Maar we vinden daar wel de dorpen Longerhouw en Piaam met resp. 59 en 51 inwoners, allebei dorpen met een eigen kerk en een eigen postcode. En van de website van de gemeente Littenseradiel (www.littenseradiel.nl) citeer ik: "Leons is het kleinste dorp met 22 inwoners." Het heeft een kern en een kerkje.

Kunnen we het nog voor minder doen? De gemeente Wymbritseradiel (www.wymbritseradiel.nl) bestaat volgens eigen zeggen uit 28 dorpen, en de kleinste daarvan is Smallebrugge. Maar actuele bewonersaantallen staan niet op de site......

Smallebrugge.....?? drie of vier boerderijen aan een doodlopende weg?? Nou nee, dat is geen dorp , evenmin als Breezanddijk op de afsluitdijk. Leons...is op de kaart van Friesland niet te vinden, maar wel Lions. Leons is Fries voor Lions, denk ik.

Lions of Leons met 22 inwoners het kleinste dorp van Nederland? Voorlopig wel. Kijk zelf maar. En in 1929 stond het ook al op de kaart. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was net iets eerder
Persingen is een dorp in de gemeente Ubbergen, in de Nederlandse provincie Gelderland. Persingen ligt in de Ooijpolder. Met zijn 89 inwoners (34 woningen) wordt het dikwijls bestempeld als het kleinste dorp van Nederland.

Het dorpje heeft een laat-middeleeuws gotisch kerkje, dat dienst doet als tentoonstellingsruimte en trouwlocatie en dat ook gebruikt wordt voor uitvaarten.

Het kerkje van Persingen.In het verleden is Persingen groter geweest, maar het dorp was kwetsbaar voor overstromingen en in 1809 werd het vrijwel geheel verzwolgen door de Waal. Het resterende Persingen ligt op een donk, een rivierduin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eagum in Friesland 25 inwoners
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daphne Dekkers heeft haar jeugd in Persingn doorgebracht oh vandaar....haha