Hoe kan het dat als iemand iets positiefs zegt over je haar, je er bijna direct met je hand doorheen gaat?

Ik heb het zelf best vaak. Als iemand zegt: Heey! wat zit je haar leuk! dat ik dan met mijn hand door mijn haar ga. Alsof het anders moet ofzo. Ik stoor me er aan.. maar het gaat vanzelf. Weet iemand hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

omdat het een ineens opgeroepen bewustwording is als iemand zoiets zegt. iemand geeft je ergens een comliment ergens over en om die bewustwoording bij jezelf een plaatsje te geven zit je er even aan, dat geld trouwens ook voor andere dingen waar iemand iets positiefs over zegt: als iemand zegt dat ik een mooie trui aan heb zit ik er ook even aan, vaak onbewust zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als iemand iets zegt over je handen, of over je broek, kijk je daar direct naar.

Bij je haar is dat niet mogelijk. Het dichtst in de buurt komt dan het voelen van je haar. Je gaat er dus met je handen doorheen.
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Als ik een compliment krijg over mijn ogen heb ik ook altijd pijn naderhand :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ itsme: Haha +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) :-)
Het is een automatische greep, en komt vanuit het zelfreflectief worden van de persoon over het haar... In feite zegt de persoon nonverbaal dat hij begrepen heeft dat het over het haar gaat...

Als je zulke zaken opvalt, dan heb je lol in het leven, want dan kun je spelen met dit fenomeen... Maar ontdek zelf waar het zoal speelt bij jezelf en anderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou best eens te maken kunnen hebben met spiegelneuronen.
Spiegelneuronen zijn niet alleen werkzaam bij het willen imiteren van andermans handelingen, maar ook als wij sociaal willen reageren, als wij andermans gedrag willen aanvullen. Het zou dus kunnen zijn dat wij met dit gebaar andermans woord bevestigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand een compliment maakt over mijn haar denk ik ineens aan mijn haar. Normaal gesproken denk ik daar niet aan. En daarom ga ik er dan met mijn hand doorheen, omdat ik mezelf bedenk hoe het zal zitten. Bij gebrek aan een spiegel moet je dat even voelen.