De Versailles paleis in Parijs met 1300 kamers. wat kan de reden zijn dat er geen toiletten zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
11.6K

Het beste antwoord

In de tijd van Lodewijk XIV bestonden nog geen toiletten.
Er waren 'kakstoelen', ook wat netter 'gemakstoelen' genoemd in de vele kamers.
Later werden er in de appartementen moderne watertoiletten geïnstalleerd, alleen zijn de meeste daarvan verdwenen bij verbouwingen. Er staat er nog ééntje in het appartement van Marie-Antoinette, het Appartement de la Reine.
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
correct +1

Andere antwoorden (3)

De veel gelezen anekdote dat Versailles geen toilet zou bezitten, berust niet helemaal op waarheid. De koning en de leden van zijn familie bezaten "kakstoelen" en voor de koning was een privaat aangelegd in zijn kleine vertrekken. Doch voor de hovelingen was niets voorzien.
De binnenplaats van het kasteel werd gebruikt als openbaar toilet ,en was een stinkend en bevuild plein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Jammer dat je niet vermeld dat je dit letterlijk uit de wikipedia hebt gekopieerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evengoed een prima antwoord toch? +1!
Ten tijde van Lodewijk XIV was er bijna geen hygiëne, toiletten bestonden niet en baden was voor velen een uitzonderlijk gebeuren. De tienduizenden hovelingen moesten dus creatief hun behoeftes doen, en verbruikten veel parfum..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men gebruikte een kamergemak en als men daar niet over beschikte een po.
Als de bewoners de binnenplaats moesten oversteken droegen zij leren paraplu's omdat die po's regelmatig uit het venster werden geleegd.