Hoe werkt het terugleveren van energie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een auto? Met ingestraald water? Met aluhoedjes? Iets meer uitleg zou welkom zijn...

Het beste antwoord

Als je zelf de mogelijkheid hebt om op een (groene/duurzame) manier energie op te wekken, bestaat er de mogelijkheid om dit 'terug te leveren' naar je energiemaatschappij.

In principe is het heel simpel: je krijgt een tweede elektriciteitsmeter waar een terugleverregistratie opstaat. Als je zelf dus bijvoorbeeld zonnepanelen op je dak hebt staan of een windmolen in je achtertuin waar je zelf gebruik van maakt en je creëert teveel stroom kan je dit dus doorverkopen naar je energiemaatschappij. Dit gebeurt allemaal via de energietransporteur en -leverancier.

Je wordt zelf een energiecentrale, waar je zelf de energie naar je energieleverancier toelevert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt zelf stroom opwekken, bijvoorbeeld met een zonnepaneel op je dak, of met een windmolen in je tuin. Deze stroom kunt je zelf gebruiken, maar je kunt het ook aan je energiebedrijf geven. Dat noemen ze 'terugleveren'.
Als je dit wilt 'terugleveren'geef je dit aan je energiebedrijf door. Je moet namelijk de meterstanden van je teruggeleverde stroom doorgeven aan je energiebedrijf. Je hoeft geen nieuw contract af te sluiten als je wilt gaan terugleveren.
Vervolgens meld je ook bij je netbeheerder dat je gaat terugleveren. De netbeheerder registreert alle aansluitingen en zorgt voor het transport in zijn gebied.
Om te weten hoeveel stroom je teruglevert, heb je een elektriciteitsmeter met een 'terugleverregistratie' nodig. Dit is een meter die naast je elektriciteitsverbruik ook de teruggeleverde stroom registreert.
Ook deze kun je aanvragen bij je netbeheerder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bedoelt door middel van zonnpanelen of windkracht wordt de door jou niet geconsumeerde energie terug geleid via je meter naar het electriciteitsnet. Je energiemeter zal dan achteruit gaan draaien,waardoor jij minder energie kosten hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan je meter.
Sommige kunnen ook achteruit draaien, dan loopt je verbruik dus gewoon terug.
Sommige hebben meerdere standen (de moderne). De mijne heeft 4 standen, dag en nachtstroom zowel voor verbruik als voor terugleveren.
En er zijn nog meters die alleen verbruik weergeven en niet terug kunnen draaien, helaas pindakaas, je krijgt hierbij niets voor je geleverde stroom. Zo snel als mogelijk laten vervangen dus. En nee dat mag je niet zelf doen, dat moet je leverancier voor je doen.