Wat kun je concluderen uit het feit dat de euro nu weer meer waard is tov de dollar?

Even een serieuze vraag, ik wil ook graag een serieus antwoord.
Een half jaar geleden of zo was de euro $1,35 waard. Nu $1,49 of zo. Wat is beter voor ons? En als het een goed is voor ons, is dat dan slecht voor de amerikanen?

Ik vraag dit omdat ik altijd met de kids 's ochtends naar het nieuws kijk en ze daar iedere ochtend vertellen hoeveel de euro vandaag waard is. Ze juichen als hij in waarde is gestegen, maar is dit terecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Per saldo het is niet goed voor Europa.

De Verenigde Staten exporteren veel minder naar Europa als Europa naar de V.S exporteert.
Een dure Euro betekend duurdere goederen vanuit Europa voor de de V.S
Bloemen uit het Westland zijn hier een voorbeeld van.

Verder wordt het voor Amerikaanse toeristen duurder om naar Europa op vakantie te gaan.
Het wordt voor Europese toeristen goedkoper om naar de V.S af te reizen.

Het is niet alleen maar kommer en kwel voor Europa.
Zo worden olieproducten als sinds jaar en dag afgerekend in dollars.
Men spreekt altijd als met het heeft over een vat ollie, dat die huppeldepup dollar $ per vat kost, het is nooit huppeldepup euro per vat.
Een zwakke dollar zorgt er dus voor dat olie voor Europa goedkoper wordt, althans in theorie.

De praktijk is weerbarstiger. De olie-exporterende landen zijn niet op hun achterhoofd gevallen en houden met hun prijzen rekening met de Europese markt.
Om het verlies op de Europese markt door de zwakke dollar te compenseren draait men simpelweg de oliekraan wat meer dicht, wat onmiddelijk zorgt voor een hoger prijs per vat olie.
Zodoende wordt zelfs bij een dalende dollar de olie niet goedkoper voor ons.

Omdat olie (en ook gas / gasprijs is koppeld aan de dollar) wordt verhandeld en afgerekend in dollars, worden ook de Nederlandse aardgasbaten minder waard.
Het mag misschien bizar zijn, maar de Nederlandse aardgasopbrengsten worden niet in euro's verhandeld maar in dollars.
Het is wel gunstig voor de Nederlands of Europese gasconsument.
Lagere aardgasbaten zijn ongunstig voor de schatkist en vadertje staat, maar gunstig voor de gasafnemers zoals de consument of de industrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het leikt of de € meer waar wordt, maar wat je ziet is dat op dit moment de $ harder minder waard wordt, dan dat de € dat doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waarom je een -1 krijgt. Ik snap precies wat je bedoelt. Is dat trouwens dan tov de Yen bv?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand weet waaraan geld de waarde ontleent, het woord alleen vertelt in prijsverhogingen van brood. In loop van tijden is de werkelijke waarde van brood hetzelfde gebleven. Ook wordt brood in produktie gemaakt vanwege minder kosten aan arbeidskosten aan een brood. En toch leg je er steeds meer centjes voor neer. Ik let nooit op wat iets kost, maar 1.10 voor half wit is normaal geloof ik. Vlak voor wisseling van gulden was het volgens mij 1.10 in florijnen, over aantal jaren zal de Italiaan 1 op 1 terug kunnen rekenen met de lIere. STOMME minduimpjes zijn nietszeggend;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het komt doordat er heeel veel geld gedrukt (gecreëerd) wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt ook te maken met inflatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of stagflatie, aan minduimpjes te zien is dat Jip & Janneke gooien van een duidelijk voorbeeld waaraan je kan zien dat centjes minder waard worden Niet gewaardeerd. *krijtjespakken (teevee reclame's) zeggen: sparen, maar net als schulden die niets meer in waarde zijn over een tijdje, zal ook spaargeld geen waarde meer vertegenwoordigen.*
Voor de import uit de VS is dat goed, voor de export niet.
Als je naar de VS gaat om een vakantie te vieren is dat voor jou aantrekkelijker dan een veel duurdere dollar.
Dus je kids juichen omdat een bezoek aan Obama dichterbij komt.Serieus genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, moet wel lachen... ;-) Maar het is duidelijk ja.
Mijns inziens volkomen onterecht. Het is een denk ik een psychologische reactie om de V.S. te willen 'bashen' terwijl het de Amerikanen juist goed uitkomt. Hoe lager hun munteenheid hoe beter voor hun export (vice versa voor ons) Het enige voordeel waar mensen op duiden is dat de goederenprijzen in dollars gewaardeerd worden. Echter de goederenprijzen stijgen evenredig zo niet harder dan de dollar. Daar hebben we per saldo niets aan. Voor de amerikanen daarentegen is de enorme stijging van de olieprijs lang zo erg niet daar zij niet zulke belachelijk hoge accijns betalen op hun brandstof.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ter illustratie van de uitspraken die je regelmatig hoort over de Amerikaanse staatsschuld moeten jullie eens kijken naar dit lijstje in Wikipedia. Dat plaatst alles in het juiste perspectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Amerikanen hebben een krankzinnig hoge staatsschuld.
Een schuld in Dollars. Het is niet zo vervelend als je schuld minder waard wordt.
Maar op dit moment zijn er 'geheime vergaderingen' gaande bij de OPEC om de dollar als betaalmiddel van de olie af te schaffen. Dat zou desastreus zijn voor Amerika.
Dat is geen nieuw idee. Sadam Hoessein was dat ook al van plan. Een paar maanden later viel Bush Irak binnen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Aanvulling op verzoek:

De sterke euro heeft meer voordelen dan nadelen voor Europa. Ondanks de verslechterende concurrentiepositie, de grondstoffen blijven betaalbaar, zo ook investeringen in niet EEG landen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze vroeg om serieuze antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Maar wat betekent dat voor ons?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik heb ook van horen zeggen dat men in de (internationele) onderwereld over is gestapt op € ipv $, het geeft wel te denken
de conclusie die je hier uit kunt trekkken is dat de internationale handel meer vertrouwen heeft in de €uro dan in de $ollar,en dat heeft meer goede dan slechte kanten omdat hierdoor blijkt dat de euro een harde muntsoort is,de muntsoort die het hardste is zal uiteindelijk de wereldmarkt bepalen. bij internationale handel is het zo dat als je munt de standaaart is je produkten in die prijs afgerekend worden waardoor je een makkelijker prijsbeleid kunt volgen,je produkt word immers in eigen valuta afgerekent waardoor je minder rekening hoeft te houden met wisselkoersen. (bijvoorbeeld de olie word afgerekend in dollars $100 per eenheid bij een wisselkoers tov de euro van $1 =€1.35 betaal je 1/1.35=€74.07 per eenheid, bij 1.49 betaal je per eenheid 1/1.49= €67.11 dus heb je voordeel maar voor exportartikelen geld dit natuurlijk andersom ook dus krijg je minder geld in handen voor je produkt. ) Als je nu de leidende standaartvaluta(in de toekomst waarschijnlijk de € ) hebt blijft het bedrag gewoon 1 en kun je veel beter calculeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb geen flauw idee,hoe ze dat bedenken,maar het is een feit dat de Europeaan die iets in of van Amerika koopt goedkoper uit is dan andersom. Dit geldt trouwens niet voor jeans uit Amerika,daarvan wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt concluderen dat de rest van de wereld graag Euro's heeft omdat het waardevaster is, of Euro's nodig heeft om hier spullen te kopen.

En iets wat gewild is stijgt in prijs, zo leert de basiskennis economie.

Dollars minder gewild is prijs omlaag, euro's meer gewild is prijs omhoog.

Vandaar dus.

Toegevoegd na 3 minuten:
En wat beter voor ons is? Dat ligt eraan. Als je dollars hebt en in Europa geld wil uitgeven, dan baal je van de veranderingen. Want je moet dure Euro's kopen.

En andersom, als je Euro's hebt en in America wil spenden, dan juich je:) want de Dollar is bijna for free ....:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerika drukt dollars bij, als ik dat doe ben ik een valsemunter, en als zij dat doen dan zijn zij overheidsambtenaren... Voor mij is het net zo corrupt...

Ze kopen olie in en zetten de drukpers aan en dan betalen ze daarmee...

Daar tuint toch niemand meer in, vandaar dat de dollar steeds minder waard wordt... En de drukpers draait overuren... WAANZIN...