De brabanders zijn liefhebbers van gezelligheid en daar hoort lekker eten en drinken en dansen enz. bij. Mijn moeder is een brabantse en mijn vader een zandvoorter. Tijdens de oorlog moesten de Zandvoorters evacueren en kwam mijn vader terecht in Brabant. Mijn moeder was dus zijn buurmeisje. Mijn vader vertelde dat de buren (nu mijn oma dus) altijd klaar stonden voor hen. Als je er binnen kwam kon je altijd meeëten en het was er altijd warm en gezellig. Niemand had het rijk in die tijd natuurlijk maar gastvrij en gezellig was het er. Toen mijn moeder eenmaal getrouwd met mijn vader, met hem naar Zandvoort ging om zich daar te vestigen, moest ze erg wennen aan de "hardheid " in het westen. Iedereen is meer op zichzelf hier. Bij iemand binnenkomen zonder eerst een afspraak te maken of meeëten is uit den boze! Zij was van huis uit gewend dat iedereen aan kwam lopen, de deur was altijd open. Hier kon dat gewoon niet. Door mijn moeders brabantse gezelligheid hebben wij (4 kinderen) altijd een gezellige jeugd gehad met veel vrienden over de vloer en iedereen kon meeëten en niets was teveel om het gasten naar de zin te maken. Iedereen voelde zich welkom en ik denk dat dat de typisch brabantse gastvrijheid was en misschien nog steeds is.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het!
Ik ben zelf ook een brabantse...Was benieuwd naar de antwoorden, maar deze klopt echt!
Ik woon nu 12 jaar in Rotterdam, en het is precies zoals je hierboven beschrijft..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke uitleg uit eigen ervaring +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als rasechte Nijmeegse herken ik dit maar al te goed.
Altijd meeeten, niet één koekje bij de koffie, nee, een hele trommel, werklui op straat? Allemaal koffie met de koektrommel erbij.
Dat heb ik hier wel afgeleerd.
Toen ik ging trouwen ( niet met een Nijmegenaar) moest ik wel heel erg wennen aan die stugheid hier in een stadje verderop!
Toen wij net getrouwd waren woonden we in een flat, waar elke week een schoonmaker was. Op een gegeven moment, toen ik boodschappen ging doen, kwam ik hem weer tegen en vroeg of hij straks ook een bakkie wilde.
Stomverbaasd en aarzelend zei hij 'graag'.
Eenmaal binnen zei hij meteen dat ik niet hier vandaan kwam, omdat hem dit nog nooit was gevraagd.
Nou, zei hij, ik zou toch maar oppassen, want de mensen kletsen hier graag en voor je het weet heb je een naam hier...Ik heb hem hiervoor bedankt en hem ook niet meer uitgenodigd. Nu, na 32 jaar, ben ik er wel aan gewend, maar dat heeft heel lang geduurd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loes: leuk verhaal, herkenbaar. Mijn ouders hadden afgelopen zomer ook werklui voor op straat. Dat werd gewoon een dagelijks tafereel dat mijn ouder die mannen een bakkie schonk (of 3), met uiteraard de koektrommel erbij. Vonden die lui hartstikke leuk, ze zijn zelfs nog op de foto gegaan, kun je nagaan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar een kleine moeite en idd reuze gezellig, jammer dat dat tegenwoordig haast niet meer voorkomt :(
Wat dan ook weer is meegenomen, bedacht ik me net, als je dan bv iets gedaan moet hebben, doen ze dat ook 'effe' voor je.
Er is altijd wel iemand die een accefietje voor je doet.

Andere antwoorden (7)

Dat is een slag mensen dat vooral zich ophoud in het zuiden van Nederland die zich liever een bezoekje door vrienden laten opdringen, dan dat ze assertief zeggen dat het nu even niet uitkomt deze maand...

En in de kroeg betekent dat als je genoeg geld hebt, dat je niet hoeft af te wassen...

Dat is de Brabantse gastvrijheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker cynisch XiniX ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha ook als ik in Rotterdam in de kroeg ben hoef ik niet af te wassen hoor....
Rieneke1
14 jaar geleden
+1 voor de lach :)
Je hoeft vooral geen afspraak te maken om langs te komen. De koffie staat altijd klaar. Ook is het in brabant vaak nog gebruikelijk dat je niet voor aanbelt maar gewoon achterom binnenkomt. Al hoewel dat je dit vaak alleen nog ziet bij de ouderen en bij boerderijen.
Verder staat Brabant bekend om zijn gezelligheid tot in de laatste uurtjes, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, vooral dat mensen gewoon langskomen en bijvoorbeeld blijven eten is herkenbaar. Dat is toch prima, waarom niet, denk ik dan altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, het is zelfs heel gezellig! Maar ondanks dat ik uit brabant kom, heb ik liever eerst dat ze bellen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn ouders is het nog heel gebruikelijk. Bekenden komen altijd achterom. Alleen bij feesten dan wordt er meestal aangebeld. En uiteraard onbekenden die moeten gewoon aanbellen! :)
Zoals iedere provincie zich wil profileren met een bepaalde slogan wil Brabant dit ook. Zij hebben het goed gedaan, want de slogan "Brabantse Gastvrijheid" is alom bekend. Ik denk dat het te maken heeft met het carnaval waarin er een paar dagen lang flink wordt feestgevierd. Dan zijn alle carnavalsvierders uit het hele land welkom in Brabant om mee te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, of er echt een directe relatie is met carnaval.
De Brabantse gastvrijheid staat gelijk aan de Utrechtse gastvrijheid staat gelijk aan de Limburgse gastvrijheid staat gelijk aan de Overijselse gastvrijheid en zo kan ik nog zeven keer doorgaan.
Het is dus precies de Nederlandse gastvrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop flauwekul, samen dronken worden, kunt gerust komen eten maar kom niet aan mijn centen en niet te persoonlijk want de muziek staat aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
En toch als totaal plaatje geeft het een van de beste sferen die ik ken en ja het is echt anders dan ergens anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 1e zin is toch geen uitleg van Brabantse gastvrijheid? Meer over hoe jij zelf een feest ervaart ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm...zou best eigenlijk best kunnen ;-) Maar het is een dun lijntje hoor vraag en antwoord versus mijn eigen ervaring.
Volgens mij is het een mythe. Ik herinner me een sjagrijnige bediening en koffie met half bevroren appeltaart in een protserig opgedirkt restaurantje in de buurt van Heeze. En omdat het er zo "gezellig" was durfde niemand er wat van te zeggen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, ik denk niet dat gastvrijheid exclusief voor Brabanders is. Ik vind het wat overdreven om over Brabantse gastvrijheid te spreken. Iik ken zat andere plaatsen in Nederland waar men net zo gastvrij is als in Brabant.