Wat moet je doen als je een gewond musje hebt gevonden?

Moet je dan meteen de dierenambulance bellen? Of wachten tot ie opknapt en weer weg kan vliegen?
Ik geef hem nu vogelzaad en water.
Volgens mij redt ie het over een paar dagen wel weer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
19.1K

Het beste antwoord

Persoonlijk heb ik van mijn leven de dierenambulance nog niet gebeld.
Ik woon in een bos en heb regelmatig Patientjes gehad die het bijna allemaal gered hebben, varierend van kerkkauwtjes die nog kaal uit hun nest gevallen zijn, tot vinkjes en zelfs een eekhoorn.

Hou hem in de gaten, geef hem wat voer, zet hem regelmatig buiten neer, als hij zich sterk genoeg voelt, dan zal die vanzelf vertrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is al vertrokken!
Waarschijnlijk een gekeusde vleugel, want er was niets te zien

Andere antwoorden (6)

Volgens mij doe je het al goed. Als hij eet en drinkt is de kans groot dat hij het red. Om hier de dierenambulance voor te bellen? Je zou het natuurlijk kunnen doen voor advies.
Succes met je mus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij het vermoeden hebt dat hij het wel zal halen lekker verwennen. De dierenambulance komt hiervoor niet rijden. (althans wij doen het niet). Wel voor ganzen e.d. En als deze wel zou moeten worden opgevangen gaat deze naar de vogelopvang toe. Je zou hier even mee kontakt kunnen opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hangt van de verwonding af.
een musje die door een kat is gepakt heeft antibiotica nodig bijvoorbeeld.
is er geen vogelopvang in de buurt, waar je het musje rechtstreeks heen kan brengen?
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mag ik naar de motivatie achter dit minnetje vragen?
ben echt benieuwd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi rieneke, zal wel iemand zijn die niets te doen heeft of niet van dieren houdt, want bijna iedereen heeft een -punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen min van mij, ook geen reden voor maar wat ik wel wil zeggen is dat je er wel van bewust moet zijn dat het de natuur is, en helaas daar gaan dieren dood.
Rieneke1
14 jaar geleden
@platje, na 14 jaar dierenambu/vogelopvang ben ik me daar terdege van bewust.
maakt een dier een kans, dan krijgt hij die, en anders wordt het een spuitje.
Ik zou het musje naar een vogelasiel brengen, daar hebben ze veel meer ervaring in het verzorgen van gewonde en zieke vogels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dierenambulance rukt niet uit voor een gewonde mus.
Je beschrijft niet wat op het eerste gezicht de verwondingen zijn...
Ik zou het even aanzien. Is muslief na een paar uur nog niet zover hersteld dat 'ie zelf kan wegvliegen, dan zou ik 'm naar de dichtstbijzijnde vogelopvang brengen.
Is die er niet dan kun je er eventueel even mee langs de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het zelf vorige week gehad met een duifje die uit het nest was gevallen,ik de dierenambulance opbellen om te vragen wat ik nu het beste kon doen...bij mij was het zo dat ik m dicht in de buurt kon brengen bij een opvang voor kleine dieren en vogels in het wild.....ze waren daar blij om dat ik dat had gedaan dus lijkt me voor een musje hetzelfde gelden