Geïntrigeerd door de vraag en de antwoorden toch even gesurfd en kwam volgende tegen, wat mijn idee sterkt dat je middelmatigheid inderdaad kunt uitvergroten door de top neer te halen en de bodem proberen naar het midden te brengen.

Slechts 10% van de mensen is uitzonderlijk en zo`n 10% heeft zijn zaken slecht voor elkaar, maar de overgrote meerderheid is middelmatig en moet dat accepteren. Anneke Dekkers schreef het boek `Gelukkig! Ik ben een grijze muis!`. De coach en trainer Dekkers meent dat je jezelf pas kan beschouwen als uitzonderlijk als je bijvoorbeeld in de lijst van de 500 rijkste inwoners van je land staat, regelmatig op tv bent te zien, als je bekendstaat als leider in je vakgebied of door buitenlandse collega`s wordt geraadpleegd.
Een ICT`er met een baan bij een multinational, een fraai pand, een mooie vrouw en lieftallig gezin kan denken dat hij zijn zaken uitstekend voor elkaar heeft. Toch is ook hij middelmatig. Dekkers acht middelmatigheid een positieve eigenschap. De filosoof Aristoteles pleitte reeds voor middelmatigheid, want dat biedt evenwicht tussen lafheid en overmoed, tussen overdaad en schaarste.
Middelmatig zijn heeft ook talloze voordelen. Een uitzonderlijk succesvol mens heeft geen gelegenheid voor een privéleven, terwijl een middelmatig mens tijd genoeg heeft om zich breder te ontwikkelen. Auteur en organisatieadviseur Joep Schrijvers valt Dekkers bij. Hij stelt dat veel mensen geen talenten hebben en dat het al heel wat is als je één ding redelijk beheerst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja... Als je aandacht schenkt aan middelmatigheid dan maak je dat groter... Ales waar je aandacht aan schenkt wordt groter in je beleving...

Dus ook middelmatigheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dan is het niet meer middelmatig.
Dan word het overdreven.

Je kan het wel met een loep uitvergroten. Dan bijft het middelmatig in het groot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan middelmatigheid uitvergroot worden. Door er heel veel negatieve aandacht aan te geven. (bijv. in de media)
En dan lijkt het net of middelmatigheid iets heel slechts is, terwijl het voor een hoop mensen het maximale is wat ze kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft de media niet de eigenschap om middelmatig te zijn om zo het grootste publiek aan te spreken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige media wel, sommige zijn minder dan middelmatig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Om nou te zeggen dat we allemaal veel opschieten met de wetenschap of middelmatigheid al dan niet kan worden uitvergroot... denk het niet.

Je kan veel uitvergroten. Ten eerste alles dat gefotografeerd kan worden, kan je uitvergroten.
Alles waar je extra aandacht aan geeft, vergroot je uit op een bepaalde wijze.

Maar het begrip middelmatigheid? Als je dat uitzet op een schaal van 0 tot 100 kun je dan zeggen 'dat is 60 middelmatig' en ik ga het opblazen naar 90?

Als middelmatigheid wordt gezien als een eigenschap die goed is, of juist slecht, dan kan je ten opzichte van de gestelde norm het verschil extra benadrukken.

Ok, genoeg verteld. Ik vond dit maar een middelmatige bijdrage van mezelf...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dat allerlaatste ben ik het niet eens. Als je middelmatigheid op een schaal wil zetten, kan je mi beter een logaritme nemen. (zoals decibel schaal). En dan is het een schaal naar waar de middelmatigheid moet leiden.
vraag het een expert.... Balkenende
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je middelmatigheid gebruikt om een kabinet te vormen wordt het uitvergroot.