Waarom worden de Sinterklaas verhalen steeds krankzinniger?

Boten die niet aankomen, pakjes die kwijtraken, en ga zo maar door. Hebben kinderen die stress echt nodig???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is voor de volwassen die wel nog wat extra spanning nodig hebben om sinterklaas leuk te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang geleden, toen ik nog mijn schoen zette, was het ook altijd al zo. Het is ook moeilijk voor Wegwijspiet, al die verantwoordelijkheid, en ieder jaar weer de boot naar een andere stad moeten wegwijzeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat je ergernis vooral te maken heeft met ouder worden. Wees maar gerust mijn kind de kinderen zelf hebben er echt geen stress van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft mijn ouder worden er nou mee te maken?
Ik merk gewoon aan een aantal kinderen dat zij het niet goed kunnen relativeren en werkelijk bang zijn dat Sinterklaas echt niet komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien je reactie lijk je me jonger dan ik dacht en lijk je ook te praten over zeer jonge kinderen. Ik vindt dat die eigenlijk nog niet naar de televisie moeten kijken zonder begeleiding. Juist om dergelijke stress te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer ze maar eens tegen te houden als hun oudere broertjes en zusjes het sinterklaasjournaal kijken...

Het beste antwoord

Zoals gisteren een leraar op een informatie-avond op school vertelde: het is steeds moeilijker om zaken voor kinderen interessant en spannend te houden. Wil je dat kinderen naar programma's als het Sinterklaasjournaal kijken, dan moet je zorgen dat ze geboeid blijven.
Uiteindelijk is het dus weer gewoon een geldkwestie: geen kijkers, geen geld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het jammer, het zou gewoon onschuldig en leuk moeten blijven/zijn. Er wordt al genoeg verdiend aan die hele sinterklaashappening. Waar wij vroeger blij waren met een boekje moet men nu minstens een Gameboy in de zak vinden of liever nog, in de schoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind het ook jammer. Gelukkig zijn onze kinderen al wat groter en dit jaar zal Sinterklaas niet zo veel brengen ivm de financiële situatie hier. We laten ze nu meedenken over 'nuttige' cadeaus. Als het dan over een tijdje financiëel weer beter gaat zullen ze zeker extra genieten.

Andere antwoorden (7)

Is stress nu echt het goeie woord hiervoor? Kinderen kunnen toch door ouders gerustgesteld worden.
De sinterklaasverhalen moeten natuurlijk wel spannend blijven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kunnen ouders de kinderen geruststellen maar als mama zegt dat de pakjes niet echt weg zijn...... het is toch op tv en zwarte piet c/q sinterklaas zegt het toch. Waarom liegen die dan? Want Sinterklaas is ECHT en zwarte piet ook. Ik vind persoonlijk dat allle onschuld van het sinterklaasfeest hiermee weggehaald wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruth verwoordt goed wat ik bedoel; het sinterklaasfeest is beter (geen straf, roe of Spanje meer), grappiger en opener dan vroeger en de primaire beschermers/begeleiders zijn zoals altijd de ouders.
Dat komt door de commercie en met name de commerciele tv-zenders. Vroeger kwam Sinterklaas een paar keer op tv. Tegenwoordig moet er in elk programma aandacht aan worden geschonken, waardoor de kinderen een overdosis krijgen. En natuurlijk moeten er ook films en tv-series gemaakt worden. Ze weten echter van gekkigheid niet meer hoe die te vullen, waardoor je de meest krankzinnige verhalen krijgt.
Helaas, Sinterklaas is Sinterklaas niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is nu precies wat ik zo mis. Sinterklaas is echt mijn feest, elke jaar weer verras ik een paar mensen met een lang gedicht en een leuk cadeautje (altijd aardig overigens) en geniet ik van de kinderen die met rode wangen en stralende ogen de klop op de deur horen en rennen om de zak te gaan pakken.
Ik kan me niet anders herinneren (ik ben 49 jaar)
dan dat Sinterklaas ieder jaar dingen als zijn boek,
staf of mijter kwijt is of te laat dreigt te komen of zelfs
helemaal niet lijkt te komen.

Ik zou zeggen, houden zo.. ik heb er goede herinneringen
aan en de stress is al verdwenen sinds de roe en
de dreiging van mee in de zak naar Spanje zijn
afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vergelijking met vroeger is de spanning rondom Sinterklaas goed te overzien. Vroeger namen de dreigementen over het meenemen van de stoute kinderen en het krijgen met de roe een grote rol in bij de tradities rondom Sinterklaas.

Dat Sinterklaas aankomt is een feit, maar er wordt elk jaar iets verzonnen om het feest weer een beetje spannend te maken. Deze spanning vinden kinderen leuk, want ik hoor ze er tijdens mijn werk positief over vertellen. De meeste kinderen kunnen genieten van een spannend verhaal. Dat Sinterklaas de weg kwijt raakt of zijn 'grote boek', geeft wat spanning aan het verhaal. Elke keer hetzelfde verhaal maakt dat kinderen al van tevoren weten hoe het afloopt en dat wordt saai. Als een kind verder niet bang gemaakt is voor Sinterklaas, zal dit kind vooral genieten van dit beetje extra spanning.

Bangmakerij en dreigementen zijn natuurlijk een heel ander verhaal.

En... als een kind echt bang van Sinterklaas is, kun je als ouder je kind ook afschermen van een aantal spannende dingen. Ze hoeven echt niet aan 'alles' deel te nemen. Je kunt maken dat dit feest ook voor hen overzichtelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles heden ten dage wordt heftiger, heviger en krankzinniger, Sinterklaas moet met de tijd mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook de Sint moet concureren met al die spannende verhalen/games,die tegenwoordig op TV zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat kinderen houden van spannende verhalen. Kijk maar naar televisieseries, bioscoopfilms voor kinderen.
Het is pas krankzinnig als er nog steeds verteld zou worden dat je in de zak mee op de boot naar Spanje genomen wordt als je niet lief bent geweest.
Maar weet je wat pas echt krankzinnig is: Al die megadure cadeaus die tegenwoordig van de Sint komen. Dan heb ik liever dat hij zijn pakjes kwijtraakt :-)