Stel als je in een winkel ten onrechte wordt beschuldigd van diefstal, heb je dan recht op schadevergoeding?

Geldt dat ook voor een tweedehands-zaak en aan welk bedrag kun je dan ongeveer denken als je schadevergoeding krijgt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.2K

Het beste antwoord

Ik ga ervan uit dat er geen opzet in het spel was. Dat degene die jou beschuldigde, op dat moment echt dacht dat je een diefstal pleegde. En dat pas achteraf bleek dat er niets aan de hand was.

In dat geval heeft niemand zich misdragen. De beschuldiger dacht dat je iets stal - kan gebeuren. Dat is onderzocht - prima. Er kwam uit dat je niets had gestolen - heel goed.

Je hebt misschien enige schade opgelopen, maar dat was geen vermijdbare schade, en geen schade die is ontstaan door onrechtmatig handelen. Om die reden heb je geen recht op schadevergoeding.

Overigens zou je op z'n minst een verontschuldiging kunnen verwachten, en wellicht een symbolische schadevergoeding in de vorm van een bloemetje of een doos bonbons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, je hebt geen recht op schadevergoeding, wel op een excuus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt ervan af: in hoeverre word je beschuldigd, wat is de toon, is de politie ingeschakeld, heb je je op een of andere wijze verdacht gedragen, etc. De omstandigheden zullen bepalend zijn om in alle redelijkheid te kunnen vastellen welke schade jou is berokkend.
In het ergste geval denk ik aan een vergoeding van enkele honderden euro's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is niet het oude chinese rechtssysteem, waarbij de beschuldiger de straf krijgt in plaats van de beschuldiger. Goed systeem trouwens.

Geen schadevergoeding, tenzij je echt schade lijdt, anders dan gekwetste trots
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige schadevergoeding die je krijgt,is die voor je gekrenkte eer. Dus hoogstens een excuus!