Hoe kan het dat als je een computerscherm filmt en je kijkt het later terug, dat er allemaal strepen door het scherm heen gaan?

Heb ik me altijd al afgevraagd :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Antwoorden (3)

Dat is interferentie...

DE opname kijkt veel nauwkeuriger dan jij, die ziet de strepen en neemt ze op, jij ziet die strepen niet... Dus het komt door de wisselwerking en grotere nauwkeurigheid van je camera en scherm...
Die strpen zijn interferentie strepen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het scherm op de computer (of TV) geeft niet een echt bewegend beeld, alle beeldpunten op het scherm worden regel voor regel vervangen door een nieuwe.
Als je nu gaat filmen van een monitor, en je kijkt dat opnieuw terug op een monitor, dan krijg je twee keer over elkaar heen de verversing van de beeldpixels te zien: het loopt een beetje uit de pas met elkaar.
Dat is de verstoring in de vorm van over het beeld lopende strepen.
14 jaar geleden
Het beeld van een traditionele monitor wordt tussen de 50 en 100 keer per seconde ververst. Een camera neemt slechts 30 frames per seconde op.
De camera neemt dus de opbouw van het scherm waar en dat zijn de strepen.
Bij een tft of lcd scherm werkt het iets anders. Staat het beeld daar stil dan is het beeld ook echt stil. Alleen de stukken op je scherm die wijzigen worden echt ververst.
Als je dat filmt zal je op die plaats slechter beeld waarnemen als je de beelden terug kijkt of wellicht al zelfs op je display van je camera.