Op het moment dat een aardbeving diep onder de oceaan plaatsvindt, wordt de hele kolom water boven de aardbeving "opgetild". Die kolom water kan drie kilometer hoog zijn ( naar gelang de diepte van de oceaan op het punt van de beving ) . De beving moet dan wel een vertikale verplaatsing van de zeebodem tot gevolg hebben ( de bodem moet naar "boven " schudden) .

Die enorme hoeveelheid water die even "opgetild " wordt door de rotsbodem in de zee, tijdens de beving, zakt vervolgens weer in , maar verplaatst daarbij naastgelegen water.
Een ongewone golf van enorme energie ( drie kilometer diep ) zal zich snel door de oceaan verplaatsen, maar pas in dieper water wordt de golf ( of watervloed ) zichtbaar.

De golf van drie kilometer diep zal bij het ondieper worden van de oceaan , zijn kracht verdelen in horizontale en vertikale richting , en een enorme vloed van water wordt zichtbaar en overspoeld de kust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeer duidelijk omschreven.

Andere antwoorden (5)

Elke gebeurtenis waardoor een grote hoeveelheid water in korte tijd wordt verplaatst kan een tsunami veroorzaken. Zo'n vloedgolf kan veroorzaakt worden door:

* een zeebeving, dit is een aardbeving waarvan het epicentrum onder de zeespiegel ligt;
* een grote onderzeese aardverschuiving aan de rand van het continentaal plat, al dan niet veroorzaakt door een aardbeving;
* een vulkanische uitbarsting onder zee of vlak aan zee, eventueel in combinatie met een grote aardverschuiving, modderstroom of gloedwolk langs de vulkaanhelling de zee in;
* het plotseling afkalven van in zee uitlopenende gletsjers of ijskappen;
* in zeldzame gevallen: meteorietinslag in een oceaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Tsunami is een supergolf die op gang komt door een onderzeese aardbeving. Het zeewater neemt de energie van de aardbeving op en zet deze om in krachtige golfbewegingen die honderden of duizenden kilometers over de aardbol reizen en elke kust die ze bereiken grote schade kunnen toebrengen. Via Tsunami's hebben dus ook onderzeese aardbevingen een verwoestend effect op het land. Het ontstaan en de ontwikkeling van een Tsunami verloopt volgens een aantal vaste fasen. Zie voor meer informatie onderstaande links.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de zeebodem heel sterk door elkaar geschud wordt, beweegt het water darboven ook heel heftig...
Dat is zo in een plastic zwembadje, als er een volassene induikt vliegt het water alle kanten uit, zo ook in het groot... En dan vallen er slachtoffers, want water is vrij zwaar en krachtig als het stroomt... Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooie vergelijking.
aardverschuiving onder water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon even 15 seconden googelen en je hebt het antwoord al. Op talloze sites met uitgebreide uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom googelen als er mensen op GV staan te popelen om het uit te leggen ?