Wat zijn de meest storende koosnamen?

Het lijkt tegenstrijdig, maar het schijnt dat mensen elkaar helemaal gek kunnen ergeren met over het algemeen geaccepteerde koosnamen.
(bijv 'schat' is voor sommige mensen niet leuk om te horen omdat ze zich dan vergeleken voelen met een kist goud)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.5K

Het beste antwoord

Wie moet er zich aan storen, degene voor wie de koosnaam bestemd is of degene die het(moet) aanhoren?
Ik heb mijn dame sinds ik haar ken en dat is toch alwel 60 jaar misschien 5 X bij haar naam genoemd maar daarna altijd
een koosnaam gebruikt! En eerlijk gezegd zal het mij een zorg zijn,hoe een ander daar over denkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ge-wel-dig, dat bedoel ik nou +1

Andere antwoorden (27)

Poepie, scheetje.

Ik heb ook geen flauw idee waarom mensen deze koosnamen gebruiken.

Ik vind een drol of een scheet nu niet echt een compliment...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poepie..
Duifje
Tonnetje
Dikkertje Dap
Oelieboelie
Toetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
griezels lopen me over de rug.
"Poepie" vind ik echt vreselijk!
Niemand noemt mij zo, maar ik vind het vreselijk als mensen dat voor elkaar als koosnaam gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn mijn mannetje of mijn vrouwtje terwijl je nog niet bent getrouwd, maar ik vind het eigenlijk vreemd klinken als het koppel net pas samen is 3 maanden ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Darling
Babe
Butterfly

...

Hwrf!

Toegevoegd na 15 minuten:
Poeperd vind ik daarentegen wel weer leuk. "Lekkere poeperd van me!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tutje vind ik naar klinken
Mijn tantes knepen vroeger dan in je wang en riepen daaag tut
Vreselijk !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"mop(pie), als je superslank bent!Ik moet dan altijd aan zo`n mopshondje denken.

Toegevoegd na 25 minuten:
Wat ook erg is, is als ze je naam verbasteren.Ik heet Annemieke en als je dan" Antje" genoemd wordt. Hoe lief ook bedoeld,maar ik dacht gelijk aan "frau Antje",dat duitse melkmeisje.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, die is echt erg :)
moppie...yak, en wat ik helemaal vreselijk vind, maar dat heeft niets met koosnamen te maken: wij zijn zwanger, en dat de man dat dan verteld....brrrrrr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honnepon, zooo gezocht..

Toegevoegd na 1 uur:
Heb er nog een: Poeske,, bah,bah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk alle soortementen van verkleinwoorden:
schatje, poepje, scheetje.. Doe normaal. Het is toch niet alsof je tegen een baby spreekt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
precies! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist, komt eigenlijk kleinerend en claimend over. Je heb maar lief te blijven als je zo wordt genoemd.
Geen, een koosnaam wordt meestal gebruikt door je geliefde of goede vrienden of familie. Het is meestal vriendelijk bedoeld en zo vatten de meesten dat ook op. Je geeft niet iedereen een koosnaam, alleen als iemand dicht bij je staat. "Schat" vind ik juist een positieve koosnaam. Het geeft aan dat diegene erg waardevol en belangrijk is.
Het wordt anders als de bijnaam een negatieve ondertoon krijgt. "Dikke" tegen iemand zeggen is meestal niet leuk, vooral als diegene verder weg staat en zelf niet eens is met het gebruik van de bijnaam. Maar dat zou ik eerder een scheldnaam noemen en geen koosnaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moppie vindt ik echt afschuwelijk als koosnaam.

En ik weet niet of je het als koosnaam kunt zien maar wat ik ook erg vindt is dat man en vrouw elkaar vader of moeder gaan noemen: "Of niet moeder?" "Ja vader."

Vreemd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd poedelewoepski ook verschrikkelijk maar wel grappig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriendje mag mij alles noemen, als ik maar voel dat het goed zit. "M'n meissie" is daar bij mij favoriet in. Zelf vindt 'ie het heel lollig om naar mij als "de kleine" te refereren tegenover anderen.

Ik denk dat ergernis pas komt, als een relatie niet zo lekker loopt, of als een koosnaam niet meer eerlijk of uit het hart voelt. Of als iemand met koosnaampjes begint van wie je die helemaal niet hebben wil. Zo noemde een collega mij eens "schat", om zijn kritiek luchtig te brengen. Ja, dan zit ik aan het plafond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mokkeltje

Vroeger hele lange discussies gehad of dit nu positief of negatief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zwager, die in de midlife-crises zegt vaak 'moppie' tegen onze dochter, vreselijk! Maar ook wel lachwekkend van de andere kant haha!

Poppe, ook zo erg!
14 jaar geleden
Ik denk dat koosnaampjes heel persoonlijk zijn.
Wat de een, een vreselijk koosnaampje vindt, vindt de ander misschien wel leuk of lief.
Ik zie hier ook namen voorbij komen die mij bekend voorkomen ;) die mijn man tegen me zegt..ik weet dat ze lief bedoelt zijn.
Mijn vader noemden mij vroeger, toen ik een jaar of 5-6 was (dan praat ik over 48 jaar ! geleden) vaak Molly..terwijl ik een normaal postuurtje had toen.
Hij is inmiddels al 25 jaar overleden, maar dat koosnaampje zal me altijd bijblijven.
Dus ik bedoel maar, voor iedereen is dat weer anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat schat voor sommigen als schatkist overkomt heeft met de manier van denken te maken... Zij denken visueel...
Maar vwb koosnaampjes... Poekie... Zucht zo erg ;) tis maleis voor k*t...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind duifje toch wel heel erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van..alle duifjes op de dam, tralalalie, tralalala :-)
Ik vind 'kleine' zo stom als je helemaal niet klein bent..
'Poppedeintje' dan vind ik t net alsof je iemand katrijn van Janklaasen en katrijn noemt. 'Gekkerd'.. alsof je gestoord bent terwijl je iets heel normaals zegt. 'babe' dan moet ik gelijk aan dat biggetje uit de film Babe denken.. 'suikertje' toen ik dat hoorde dat iemand dat zei.. ik lach echt in een scheur.. wat een storend koosnaampje zeg..

Toegevoegd na 1 minuut:
lekkertje vind ik er ook zo een.. alsof je een stuk eten bent.. Joehoee ik ben toch geen kipnugget?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joehoe..lol.. alleen daarvoor al een +1
POEPIE IS AFSCHUWELIJK :')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gozer, kerel, lekkerding,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha
popje, duifje, engel of nog erger angel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me zeker aan bij al diegenen die Poepie en Scheetje noemen. Verder vind ik wijffie ook zo stom klinken.
Maar het ergste vind ik als mensen het over hun vriend/man hebben en dan zeggen: "Mijn mannetje". Daar krijg ik nou de rillingen van aaarrgghh.... Zo vind ik het ook stom als je het over een goede vriendin hebt en je zegt: IK heb een "vriendinnetje".
Al dat soort verkleinwoorden vind ik echt heel akelig, en misschien wel denigrerend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn vriendin wordt varkentje door haar man genoemd
echt erg!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scheetje scoort bij ons ook hoog op de irritatielijst. Maar lekkerding is geen probleem.
in het algemeen is datgene wat in het normale spraakgebruik als positief overkomt ook positief als koosnaam bij ons.
14 jaar geleden
MarieAnne...