Vraag nav vorige vraag.Wat gebeurd er met een blanco stem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het antwoord van Marleen op de volgende vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/uitgebrachte-stemmen-verdeeld-partijen.11941
Daar staat namelijk ook in wat er met blanco stemmen gebeurt.

Het beste antwoord

Voor kiezers die niet weten op welke partij zij woensdag moeten stemmen, biedt blanco stemmen wellicht uitkomst. De "mythe" dat alleen de grotere partijen hier baat bij hebben, is namelijk onjuist.

Blanco stemmen maken niets uit voor de uiteindelijke verdeling van de Kamerzetels. Ze tellen alleen mee voor het opkomstpercentage, waarmee bekeken wordt hoeveel stemgerechtigden naar de stembus gaan. Wel bepaalt het aantal blanco stemmen de grootte van de zogeheten kiesdeler. Zijn er bijvoorbeeld zes miljoen geldige stemmen, dan levert dat bij 40 duizend partijstemmen één zetel op (zes miljoen gedeeld door de 150 te verdelen Kamerzetels).

Blanco stemmen kunnen dus gunstiger zijn voor kleinere partijen. Is het aantal geldige stemmen kleiner, dan gaan kleinere partijen, vooral die met een "zekere" aanhang als SGP en de ChristenUnie, er verhoudingsgewijs op vooruit. Het wordt namelijk makkelijker om met minder stemmen een zetel te krijgen of, voor nieuwe partijen, daadwerkelijk in de Kamer te komen. Want als er bijvoorbeeld viereneenhalf miljoen geldige stemmen worden uitgebracht, dan zijn per zetel "maar" 30 duizend geldige stemmen nodig (viereneenhalf miljoen gedeeld door 150).

Bron:

Kennisbank van al@din

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een blanco stem wordt wel meegerekend in het opkomstpercentage,maar heeft geen invloed op de verkiezingsuitslag.
in feite een ongeldige stem.