Recreatiewoningen?

Je mag er niet permanent in wonen. maar als je nou met 2 vrienden 2 huizen koopt en om de drie of zes maanden van huis wisselt?

Toegevoegd na 44 minuten:
piet koopt vakantiehuis sparrenhof voor 80.000 en jan koopt vakantiehuis zwanendamp voor 80000 euro, jan en jaap zijn vriendjes en lenen hun huis uit aan de andere vrienden , waardoor ze voor 80000 per persoon euro het helejaar droog zitten. waarom zou dat niet kunnen?

Toegevoegd na 45 minuten:
jaap moet piet zijn natuurlijk, het gaat om 2 vrienden die 2 huizen wisselen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het probleem is het feit dat je minder belasting betaald over een recreatiewoning. Als je dus 2 huizen hebt, betaal je nog steeds te weinig belasting voor een huis waar je het gehele jaar woont.
Daarbij kan je belangrijke post (bijvoorbeeld van de belasting) niet bij je recreatiewoning worden bezorgd. Dat moet een apart postadres zijn.
Ik ken overigens mensen die gewoon het hele jaar in zo'n woning wonen, en het postadres dan bij vrienden laten zetten. Maar dat is natuurlijk niet correct, dat zou ik dus ook niet adviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het klinkt leuk, maar gaat niet werken. Je kunt je niet op basis van een recreatiewoning inschrijven in de gemeente. Daar heb je een echte woning voor nodig.

Dus alhoewel je wel onderdak hebt het gehele jaar, heb je geen vaste woon- en verblijfplaats. Zo'n adres heb je niet alleen nodig voor het onvangen van bijv. je stembiljet, maar ook veel zorgverzekeraars en banken controleren je adresgegevens bij de 'gemeentelijke basis administratie', dus ook deze bedrijven zullen moeilijk gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er wel recreatiewoningen waar permanent gewoond mag worden. Volgens mij is dit afhankelijk van het gemeentelijke bestemmingsplan van het desbetreffende recreatiegebied. Volgens mij zijn de meeste recreatiegebieden wel enkel bestemd voor recreatie en niet voor bewoning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de gemeente Haarlemmermteer is een beleid dat zegt dat je alleen in de maanden april tot oktober mag overnachten in een recreatiehuisje. Er zijn er wel die er permanent mogen wonen maar dat is gekomen doordat ze er woonden toen het beleid van kracht werd. Als deze mensen sterven krijgen hun kinderen of anderen hier geen recht meer op en moeten dus verhuizen (zgn. uitsterfbeleid).
Het grootste probleem bij recreatiegebieden is de mate van veiligheid. Zo is de toegankelijkheid van voorzieningen zoals brandweer en ambulance moeilijker. De brandveiligheid maar ook isolatie tegen geluid en warmteoverdracht etc. van echte woonhuizen moet aan hogere eisen voldoen dan vakantiehuisjes.
Ik weet niet wat het beleid is van andere gemeente.
Ik word moe van deze regels als ik ze schrijf en ben blij dat ik niet meer bij de gemeente werk. Want diep in mijn hart ben ik een liever tegen al die regeltjes en dat mag ik nu gelukkig weer zijn. Al is veiligheid natuurlijk beter voor iedereen, dat ook dan wel weer. Lastig kiezen tussen leuk en praktisch.