Waarom worden warme drankjes na lange tijd staan koud en koude drankjes lauw?

Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (8)

Natuurkunde: De warme vloeistof verliest zijn warmte aan de omgeving. De koude vloeistof krijgt 'warmte' van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat ik ook wilde zeggen.
taalkundig gezien is lauw een temperatuur die tussen koud en warm in ligt. een lauw drankje wordt uiteindelijk ook weer koud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het achterliggende natuurkundige proces heet diffusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan in wat voor omgeving deze drankjes zich bevonden. De drankjes nemen namelijk heel geleidelijk de omgevingstemperatuur aan.

Als de omgevingstemperatuur lager is dan het drankje, dan wordt het drankje kouder, is het warmer, dan wordt het drankje ook warmer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het per se koud of warm wordt, ik zeg alleen kouder of warmer, dat is heel iets anders!
Omdat beide na verloop van tijd de omgevingstemperatuur aannemen. Dus warme drankjes worden niet echt koud en
koude niet echt lauw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suus.als de omgevingstemp. b.v. -8 graden is,worden de drankjes niet lauw! Ik heb duidelijk aangegven ze nemen de omgevingstemp. aan. Als er geen alcohol in het drankje zit zal het zelfs bevriezen!
Omdat ze niet gelijk zijn aan de omgevingstemperatuur. Wat koud of lauw is, is overigens subjectief en uitgesproken gerelateerd aan de tempertatuur die het volgens jou ' hoort' te hebben. Koffie op kamertemperatuur noemen we koud, terwijl frisdrank (die we liever koud drinken) dan als lauw ervaren wordt, en rode wijn precies goed.

Vloeistoffen hebben namelijk de neiging hun temperatuur aan te passen aan die van de omgeving. Daarmee zullen ze dus kouder worden als ze warmer zijn, en warmer als ze kouder zijn. Zo simpel is het.

Leuk testje :
Neem een grote bak of teil en vul die met water op ongeveer kamertemperatuur. Neem dan één bakje met tamelijk heet water (niet kokend, je moet er met je hand in kunnen) en één met water uit de vriezer. Stop nu je ene hand een minuut lang in het hete water en de andere een minuut lang in het ijskoude, en dompel beide handen dan tegelijkertijd in de bak met water op normale temperatuur. Voor je gevoel ´brand´ je dan bijna je een (koude) hand, en ´bevries´ de de andere (warme). In exact hetzelfde water.
Ofwel : temperatuurwaarneming is erg relatief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden over het aanpassen aan de omgevingstemperatuur zijn helemaal goed. Maar ze geven nog niet helemaal antwoord op de vraag.

Na lang wachten zijn een kop koffie en een glas cola in temperatuur naar de omgevingstemperatuur gegaan. De temperatuur van beide drankjes is stabiel, maar de kop koffie is "koud" geworden, terwijl de cola "lauw" is. Hoe kan dat nou? Ze zijn toch beide even warm?

Het antwoord zit hem erin dat temperatuur naast een natuurkundig verschijnsel ook een subjectief iets is: de kwalificatie van de temperatuur is afhankelijk van de context. In dit geval: hoeveel is de temperatuur veranderd, en in welke richting?

Omdat koffie in eerste instantie heet is, en het verschil tussen een verse en een afgekoelde koffie groot, vinden we de koffie "koud" geworden. Hij is namelijk véél kouder dan dat hij zou moeten zijn.
Omdat de cola niet meer ijskoud is, maar de kamertemperatuur heeft aangenomen, is die "lauw" geworden. Niet "warm" of "heet"; daarvoor is het verschil tussen de starttemperatuur en de eindtemperatuur te klein.

En zo kun je een koud en een lauw drankje naast elkaar hebben, terwijl ze in wezen dezelfde temperatuur hebben. Hip!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had het antwoord van Marleen niet goed gelezen. Zij zegt ongeveer hetzelfde als ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het neemt de omgevingstemperaatuur aan na verloop van tijd. dus een warm drankje kan nooit ijskoud word in je huiskamer tenzij je geen verwarming hebt in de winter.