Wie weet wat er voordat de Rembrandttoren gebouwd werd op dat stuk grond was

Toegevoegd na 2 dagen:
Lees de vraag beter.Niet wat het nu is, maar wat het WAS

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

De Rembrandttoren is de hoogste wolkenkrabber van Amsterdam en is genoemd naar de beroemde schilder Rembrandt van Rijn. De toren staat aan het Amstelplein 2 in de Omval, de landtong in de Amstel, ten zuiden van het Amstelstation. Deze plek is in de 20e eeuw veranderd in een bedrijventerrein. De Omval behoorde tot de gemeente Ouder-Amstel. Op 1 januari 1921 kwam de Omval bij de gemeente Amsterdam. Het was oorspronkelijk een schiereiland tussen de rivier de Amstel, die hier een scherpe bocht maakt, en het in de 17e eeuw drooggemaakte Watergraafsmeer. Rembrandt van Rijn slenterde en tekende hier vaak.
Op de Omval stond tot 1964 een deel van de voormalige cacaofabriek Blooker.
Andere bedrijven die op de Omval waren gevestigd zijn onder andere conservenfabriek Puralimento, stofzuigerfabriek Efa Produka, schoensmeerfabriek Erdal, Ministerie van Defensie, een school van de PTT, houtskoolbrikettenfabriek Rijnders, mandenmakerij Westerhof, kuiperij en fusthandel Janus, Bertels Oliefabriek en de chemische fabriek Maschmeijer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Rembrandttoren is gebouwd op een stuk land, dat
de Omval heet :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Omval_(Amsterdam)
De Omval behoorde tot de gemeente Ouder-Amstel. Op 1 januari 1921 kwam de Omval bij de gemeente Amsterdam. Het was oorspronkelijk een schiereiland tussen de rivier de Amstel, die hier een scherpe bocht maakt, en het in de 17e eeuw drooggemaakte Watergraafsmeer. Rembrandt van Rijn slenterde en tekende hier vaak. Een bekende ets van hem uit 1645 toont de Omval, met op de voorgrond een vrijend paartje onder een oude wilgenboom.

In de 20e eeuw werd het een bedrijventerrein, aanvankelijk wat aan de rand van de stad gelegen. Inmiddels is het een zakencentrum aan de rand van het centrum van de stad.

Groetjes

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog meer info over de Omval;
De Omval
De hoogste toren van Amsterdam is genoemd naar de beroemdste kunstenaar die ooit in de stad heeft gewoond. Deze ‘Rembrandtoren’ is 135 meter hoog en zowel overdag als ’s nachts (met knipperlicht) van verre zichtbaar. De toren staat naast het Amstelstation. Hij staat ook bij de Omval, een stuk land gelegen aan een bocht in de rivier de Amstel. In Rembrandts tijd was dit een landelijk gebied waar veel Amsterdammers naartoe gingen voor een plezierig dagje uit. De Omval was oorspronkelijk een landtong tussen de in 1629 ingepolderde Watergraafsmeer en een uitstulping bij de bocht in de Amstel. Die uitstulping werd Windrak (‘wint rack’) genoemd. De Omval zelf werd genoemd naar een bouwval van een huis dat hier ooit stond.

-

Rembrandt, De Omval, 1645, ets en droge naald, staat II (2), 184 x 225 mm, Museum Het Rembrandthuis

Rembrandt laat ons een gezicht op de Omval zien. Op de Amsteldijk staat een man met een breedgerande hoed op zijn hoofd. Boven zijn schouder is de ingang zichtbaar van de ringvaart om de Watergraafsmeer. Daar staat ook een van de molens die het water uit de polder moesten wegmalen. Helemaal rechts is het donkere gat van een gemetselde doorlaat voor het opgepompte water zichtbaar. Zeilbootjes liggen aangemeerd in de buurt van wat huizen. Over de Amstel wordt een gezelschap geroeid in een tentschuitje. Maar de hoofdrol in de ets wordt gespeeld door een knoestige wilg. In de schaduw van de boom zit een paartje verscholen. De jongen zet het meisje een bloemenkrans op het hoofd.

Zie ook: Collectie, Grafisch werk, Rembrandt, Landschappen