klopt het dat je pas vanaf een jaar of 12 echt bewust gaat nadenken?

Voor die leeftijd deed ik eigelijk gewoon alles wat ik wou en dacht ik er niet bij na. Maar daarna niet meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dat is niet zo hoor, dat je pas op je 12e bewust gaat nadenken. En als je er eens goed over nadenkt, weet je natuurlijk wel, dat je toen je jonger was, ook al goed nadacht bij de dingen die je deed.

Toen je 4 was, dacht je waarschijnlijk al heel goed na, hoe je het aan moest pakken, als je zin had in een ijsje, en hoe je dat het beste aan je ouders kon vragen. En toen je 5 was, dacht je misschien al heel goed na, hoeveel geld je in je spaarpot had, en welk kadootje je b.v. je vader kon geven voor zijn verjaardag.

Het enige verschil zou kunnen zijn, dat je vanaf je 12e langzamerhand volwassen gaat worden. Over sommige dingen, waar je eerder niet zo bij stilstond, ga je nu beter en dieper doordenken. Dat heeft te maken met het leren van verantwoordelijkheid. Vanaf pakweg je 12e jaar ga je steeds meer merken, dat het leven niet alleen maar lol is, en dat je soms dingen moet doen die niet direct zo leuk zijn; zoals b.v. school. Je gaat dan begrijpen waarom dat toch nodig is. Je gaat steeds meer zelf beslissen, en daar moet je bij nadenken. En dat heb je al stapje voor stapje geleerd vanaf je 3e of 4e jaar.