Op wat voor papier foto's afdrukken?

Op wat voor soort papier kun je een foto het best afdrukken als poster? En waar kun je dat kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Fotopapier :) Computerwinkels voornamelijk te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afdrukken is niet zo eenvoudig als men denkt. Zeker niet als je afdrukken er net zo uit moeten zien als op de monitor. Dus kleurecht.
Elke printer heeft zijn grafische eigenschappen en ook qua kleur. Dit zelfde geldt ook voor het papier.
Zo hebben de printer als het papier allebei een kleurprofiel. Tenminste als je goed materiaal hebt. Want voor de onbekende merken (dus ook goedkoop), hebben ze geen kleurprofiel. Dan is het ook onmogelijk om een 'goede' afdruk te maken.

Papier met een kleurprofiel zijn meestal te verkrijgen bij de goede fotozaken. Als je poster formaat papier wilt hebben, dan kan je die alleen maar via online winkels kopen. Tenzij je professioneel fotograaf bent, of eentje in opleiding. Die kunnen bij de groothandels voor fotografie terecht (zoals calumet).
Maar cameranu, fotokonijnenberg, enz hebben wel het papier wat jij kunt gebruiken.

Als jij een poster kunt afdrukken, dan heb jij ook wel de betere fotoprinters (groter dan A3). Maar als dat zo is, weet je ook wel waar je het papier kunt kopen.
Voor posters wordt vaak rolpapier gebruikt, op een supergrote printer.