Welke kiwi was er het eerste? De vogel of de vrucht? Is de vogel vernoemd naar de vrucht of andersom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
6.2K

Het beste antwoord

De loopvogel Kiwi was er veel eerder dan de Kiwivrucht. De vogel komt van nature alleen voor in Nieuw Zeeland. De Maori's gaven hem zijn naam, die is afgeleid van de kreet van het mannetje tijdens het paarseizoen.Vroeger werden ze gegeten, maar omdat het een bedreigde diersoort is, al sinds het eind van de 19e eeuw niet meer.

De Kiwivrucht komt uit China, waar de vrucht al vele eeuwen bekend is. In 1906 werden er wat zaden naar Nieuw-Zeeland gehaald. Uit de planten die uit deze zaden groeiden selecteerden enkele Nieuw-Zeelandse tuinders de eerste rassen. De naam luidde toen nog Chinese kruisbes. Pas jaren later, toen de kiwi voor Nieuw-Zeeland een belangrijk exportproduct werd, werd hij in het kader van de internationale marketing hernoemd naar de bekende inlandse loopvogel: de kiwi (vogel).
75% van alle kiwi's nog steeds uit Nieuw-Zeeland, maar ook in de Amerikaanse staat Californië, Chili en Italië wordt de kiwi verbouwd. Doordat de landen in verschillende perioden oogsten en door de goede bewaarmogelijkheden is de kiwi het hele jaar door verkrijgbaar.

Wist je dat de vogel een nachtvogel is en dat hij zo goed als blind is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom is er schoenpoets met de naam Kiwi in de handel?

Andere antwoorden (1)

Volgens mij de vrucht naar de
Vogel vernoemd