In Hilversum liggen boomstammen langs de Erfgooiers straat.

Over iedere boomstam is een ijzeren draad over de gehele lengte met krammen vast gezet . Als de draad los gaat zitten, zetten ze die direct weer vast. Wat is het nut van die ijzeren draad over die boomstammen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Hij zit óp de stam en heeft daar dus contact mee. Geen dierentegenhouders dus.

Toegevoegd na 23 minuten:
Boomstammen zonder wortels LIGGEN langs de weg. Het zijn geen kunstwerken!

Toegevoegd na 10 uur:
Ze kunnen wel verplaatst worden, de bomen zitten niet aan elkaar vast.

Toegevoegd na 19 uur:
Heb mijn vraag voorge;legd aan prof. Ad Hofland. Zijn antwoord mag ik hier geven. Door de draad op de boomstam te krammen, komt er tijdens vochtige dagen een chemische reactie vrij die het rotten van het hout van de boomstam tegenhoudt. Ik ben gaan kijken en heb foto's gemaakt van de ene boom zonder ijzeren draadje, die inderdaad aan het verrotten was en de boom ernaast die wel een ijzeren draadje had en geen enkel teken van verrotting gaf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Om dieren tegen te houden die daar overheen willen springen/klimmen/stappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, ik heb die boomstammen nog niet gezien. Ik zal eens langsfietsen.

Een draad die op een paar cm hoogte wordt gespannen, dient om vogels af te schrikken. Vogels kunnen/willen daar niet meer gaan zitten.

Op die manier wordt voorkomen dat die vogels daar gaan zitten en de boel onderschijten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij de roeivereniging (ook in Hilversum) hebben we hetzelfde geprobeerd op onze aanlegsteigers. Daar zitten altijd eenden, koeten en futen op. Die schijten de boel onder met van die dikke, vettige groenwitte klodders. Veel roeiers lopen op blote voeten over de steiger, en de boten worden er vies van, dus wilden we wat aan die vogelpoep doen.

We hebben langs de rand van de steigers zo'n draad gespannen, in de hoop dat de vogels dan niet meer vanaf het water op de steiger zouden huppen.

Maar de vogels vonden onze steigers zo'n fijns slaapplaats, dat ze een extra sprongetje maakten om over de draad heen te huppen. Net iets verder van de kant af dan voorheen zaten ze dan nog steeds massaal te schijten.

We hebben de draden nu maar weer weggehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh , calculator, wat kon ik even lekker lachen ! dank!
Die boom stammen liggen er voor het parkeren tegen te gaan.
Het ijzer draad is er voor dat ze niet verplaatst kunnen worden.