Als je plat ligt, hebben je longen iets minder ruimte en zul je meer hoesten als er al een reden tot hoesten is.
Een roker hoest vaak flink als ie naar bed gaat; iemand met bronchitis bijvoorbeeld kan vaak niet eens plat liggen maar moet half zittend slapen.
Als je het benauwd hebt, is je eerste reactie vaak ook: overeind komen. De overige organen zakken iets naar beneden, en de longen kunnen wat makkelijker uitzetten en worden minder geprikkeld.
Daarnaast is de weg naar de longen toe (keelholte, bronchiën) ook vrijer als je niet helemaal plat ligt.