Kan er een explosieof vuur ontstaan doordat je rookt bij een bezine station? Daar door dampen of als je perongelijk je sigaret laat vallen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mytbusters hadden ze het getest, een sigaret in een plas gelekte benzine gooien, er gebeurde niks.

Het beste antwoord

Ja, als er op de een of andere manier zoveel benzine verdampt dat het kan exploderen kan er een vuurbal ontstaan. Bij het tanken zal zoiets niet (snel) gebeuren omdat de damp zo snel verspreid dat het niet ontbrand. Als je je sigaret laat vallen in een plas benzine kan het ook ontbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Benzine is heel vluchtig en verdampt snel. Deze dampen kunnen ontvlammen op het moment dat ze in aanraking met een ontbrandingsmechanisme komen. Een sigaret is zo'n ontbrandingsmechanisme wat een brand kan veroorzaken.

Op youtube zijn ook verschillende filmpjes te vinden waarop het daadwerkelijk misgaat. Zoek maar eens op 'gas station cigarette'.

Als je je sigaret laat vallen, is de kans op ontbranding wel aanwezig. Deze zal echter een stuk kleiner zijn. De dampen van benzine zijn veel brandbaarder dan de benzine zelf.

Probeer het niet uit!