Waarom dan op aarde?

Ik heb absoluut niks tegen mensen die gelovig zijn! Ieder zijn eigen! Maar 1 ding snap ik niet, ze zeggen dat het in de hemel helemaal geweldig moet zijn, dat je je niks beter kan wensen om daar ooit terecht te komen. Als het daar allemaal zo geweldig en goed is, want doen wij dan op deze soms wrede aarde? Oorlog, kindermisbruik, moord, noem maar op. Waarom zijn we hier op aarde als het boven beter is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

We zijn op aarde om te leren, we worden er op de proef gesteld, we hebben hier voor en tegenspoed.
We hebben hier geluk en droevenis.
We hebben een taak om je naasten te helpen.
We moeten hier leren vergeven en vergeten.
We moeten hier leren liefde te geven.
Pas daarna worden we beloond met de hemel.
Een plaats waar het beter is, waar geen afgunst en haat is
geen oorlog en geen dood.
Een plaats van liefde en vrede.
En het maakt niet uit welk geloof je ook hebt of zelfs geen geloof, het enige wat uitmaakt heb je geleefd in liefde.
Heb je dat niet, dan ga je niet naar de hel, maar weer terug naar de aarde om je les over te doen, net zo lang tot je weet wat liefde is.
En alle geweld om je heen, zijn verdwaalde zielen die de les van liefde nog niet begrepen hebben.
En tegelijk zijn ze een onderdeel van jouw les hier op aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens eddijst +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmmm ed ..weer zo'n mooie verwoording..........

Andere antwoorden (12)

Omdat we iets moeten leren neem ik aan.En hoe bewuster je wordt des te meer worden veel dingen duidelijker.Maar het kost tijd en moeite,
en vertrouwen in jezelf ,Ook al heb je niets meer in de wereld dan nog is het gevoel wat binnenin je leeft het einge waar je naar kunt luisteren daar kun je op vertrouwen in samenwerking met je verstand die alles kan verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het hierboven beter is. Ik geloof dat hierboven en hierbeneden een en hetzelfde is.
En wij mensen in staat zijn "hier en nu" zowel een hemel als een hel te maken. Hemel en hel zijn geen in tijd en ruimte afgebakende plaatsen. Het zijn verschillende kwaliteiten van Zijn.
Om de vietnamese zenmeester Thich Nhat Hanh maar eens te citeren: "You don't need to be dead to enter the kingdom of god, you have to be very much alive."

Wij mensen hebben de gewoonte om allerlei zaken buiten ons zelf te projecteren, god en duivel, hemel en hel, vriend en vijand. Maar het is allemaal 1.

Toegevoegd na 1 minuut:
kwaliteiten = modaliteiten (vormen)

Toegevoegd na 8 minuten:
Ooit had ik les van een bekende christelijke filosoof en logicus. Hij zag het zo:
Als god volmaakt is, wat voor wereld moet hij dan scheppen? Een wereld met een grote variatie is volmaakter dan een wereld met weinig variatie. Een wereld met ziekte, ellende lijden en dood, is gevarieeder dan een wereld zonder lijden. Dus was god wel gedwongen (volgens de logica, waaraan ook god zich niet zou kunnen onttrekken) om een wereld te scheppen vol mooie en goede dingen, maar ook met gruwelijke ellende.

Tja...ik ben nooit geleerd genoeg geworden om dat te snappen. Less is more!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een wereld met een grote variatie is volmaakter dan een wereld met weinig variatie" hoezo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja...dat vond die geleerde meneer. Ik kan het hem niet meer vragen want hij is dood.
'Ze zeggen'?
Je generaliseert.
Ik ben gelovig, maar geloof niet in een hemel. Da's onzin.

En wat betreft je tweede vraag: Ik denk zelf dat we op deze aardkloot rondlopen om te leren wat liefde is. Veel mensen hebben daar vele levens voor nodig, anderen nog geen half.
Als we het eenmaal geleerd hebben, gaan we over naar de eeuwigheid. En wat dat inhoudt, dat zullen we pas weten als we het zijn binnengetreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al geloof ik niet in het hiernamaals, maar in het hiernumaals...toch een +.
Vanwege de Liefde !
Bismillah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
omdat God de aarde heeft gemaakt voor ons mensen en niet de hemel. als dat zo was geweest hadden we daar nu gezeten met zn allen en niet hier.

(en niet ieder gelovig mens geloofd dat je in de hemel komt. ik niet en ik geloof. er staat helemaal nergens in de bijbel dat je als mens zijnde in de hemel komt namelijk.)

oorlog, kindermisbruik en moord is iets wat wijzelf als mensen veroorzaken. helaas zijn mensen niet in staat om het te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn hier om te leren, over onszelf, over het leven, liefde, goed en kwaad..

En als je in de hemel gelooft zou je het leven kunnen zien als een examen, waarbij de een wel slaagt en wordt beloond en de ander niet. En als je in karma gelooft wordt het weer een ander verhaal.

Hoe dan ook zal er een verdomd goede reden voor zijn dat we hier met z'n allen rondlopen en ooit zal ieder voor zich het echt te weten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Hoe dan ook zal er een verdomd goede reden voor zijn dat we hier met z’n allen rondlopen en ooit zal ieder voor zich het echt te weten komen." Of niet natuurlijk ..
Ik geloof niet in een hiernamaals of dat we met één of ander vooropgezet plan hier op aarde gezet zouden zijn.
Als je je afvraagt waarom wij hier zijn, kun je je ook afvragen waarom alle dieren er zijn. Want wat zijn wij meer of minder dan een dier. Ja, wij mensen voelen ons dan wel oppermachtig, maar zijn in feite ook maar nietig.
De mens en alle dieren zijn hier na miljoenen jaren evolutie ontstaan, gewoon door toeval. Maar schijnbaar voelen we ons heel belangrijk en denken we dat we hier met een doel zijn. Ik denk van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen het katholieke antwoord uit de cathechismus hierop geven:

"Waartoe zijn wij hier op aard?
Wij zijn hier om god te dienen."

Ik heb het nooit een heel sterk antwoord gevonden, maar blijkbaar lukt het toch om dit bij kinderen erin te stampen als je jong genoeg begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lukt je nu toch echt niet meer. Wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhhh, ja, natuurlijk is het onzin. Ik vertel alleen wat het antwoord volgens de catechismus (en daarmee een specifieke groep gelovigen) op de vraag is. Zelf ben ik gedoopt, gevormd noch gecommunied, deze indoctrinatie is dan ook aan mij voorbijgegaan. Maar het zou je verbazen wat het je kan lukken - in ieder geval zolang ze nog jong zijn - om aan kinderen te leren. Laatst was ik (wegens een begrafenis, het werd gebruikt als zaaltje) in een lokaal van een zondagschool. Voor mij echt een little house of horrors, het kwam op mij over als de indoctrinatieruimte van een hele enge sekte. Vooral vanwege de werkstukken (met spreuken en citaten) van de kinderen zélf.
Wij zijn op de aarde om het hier hemels te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden we dan hierna nog naar de hemel moeten?
De aarde is 'slechts' een leerschool!
Dat heb ik niet zelf bedacht maar is de titel van een boek!
Een heel goed boek, ik heb het meerdere malen gelezen, telkens in een andere fase van mijn leven en elke keer ontdekte ik er weer iets anders in!
Waarom is de aarde slechts een leerschool en waarom zou het "boven"veel beter zijn?
De antwoorden daarop zijn hier al in een paar verschillende versies gegeven!
Ik geloof inderdaad, en dat besefte ik al voordat ik dit boek las, dat we moeten leren, leren van onze fouten, leren liefde te geven, leren het goede te doen, leren oprecht te zijn, leren bewust te zijn van wat het betekent werkelijk in liefde te leven.
In dit boek wordt gesproken over de nivo's die er zijn, men noemt ze in het boek: sferen.
Omgezet naar je vraag is hemel de ultieme sfeer waar je zou kunnen komen, als je je leerschool doorlopen hebt.
Maar eerst zullen we onze lessen moeten leren op aarde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eerst voor jezelf na of je geloofd of het hier boven beter is dan hier op aarde. Je kan zelfs beter jezelf eerst afvragen of er wel een hiernamaals bestaat?

Geloof je er in.. dan begrijp ik waarom je deze vraag stelt.
Ik heb alleen het idee dat jij meer nieuwschierig bent en niet zo hierin geloofd maar dat wek je bijmij op ;)

Ik geloof dat dit het leven is hier op aarde. Wij zelf moeten er het beste er van maken. Aangezien iedereen anders is doet iedereen dat op een andere manier. De één voelt zich prettig bij oorlogje voeren , de ander bij gewoon normaal doen. Althans , wij hebben die regels zo gesteld dat dit normaal is. Dat je elkaar respecteerd enz..

De één heeft hier moeite mee om dit te accepteren en de ander niet, ieder zijn ding.. het leven is nu éénmaal gewoon hard af en toe. Maar maak er op je eigen manier het beste ervan! Je leeft maar één keer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het onze Vader gebed staat, Uw Koninkrijk komen zoals in de Hemel en op aarde.
Dus het gaat om Gods Koninkrijk ook hier op aarde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet in iedergeval dat mensen vroeger sterk in de hemel geloofde, omdat het op aarde bar slecht was voor ze. De gedachte dat ze het na hun dood beter zouden krijgen hield ze op de been.