"Bel ik u gelegen" Dé vraag van een medewerkster van een callcenter, is dat goed Nederlands? Dit hoort volgens mij bij liggen.

Bij telefonische verkoop stellen ze de vraag:"Bel ik u gelegen"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Het beste antwoord

Dat zijn luie telefonische verkopers. Als je het netjes doet namelijk - en zo leer je het ook tijdens je 'opleiding'/ inwerkperiode - vraag je gewoon : Komt het u gelegen dat ik bel ? Je hoort dat namelijk standaard te vragen.
Maar er zijn nogal brutale jongens (en meisjes) bij die zich er blijkbaar snel vanaf willen maken, en die ratelen het er dan zosnel uit dat je niet eens verstaat at ze zeggen. Niet mee in zee gaan lijkt me het beste advies. Als je iets wilt verkopen, kun je op zijn minst zorgen dat je dat een beetje in algemeen beschaafd Nederlands (eventueel met een LICHT (!!) accent) doet.
Het werkwoord 'gelegen komen' is namelijk niet zomaar los te koppelen. Gelegen is gewoon een totaal ander voltooit deelwoord van liggen, dat helemaal niet past in combinatie met bellen. Al zou het me niet verbazen als het op de lange duur wel goed WORDT omdat het wel duidelijk is wat bedoeld wordt, en het zeker in die kringen nogal veel gebruikt wordt. En hoe vaker iets gebruikt wordt, ook al is het fout, hoe groter de kans dat het goed wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In dit geval is dit niet het voltooiddeelwoord van liggen, maar heeft het de betekenis 'geschikt'.

Toegevoegd na 53 seconden:
Het hulpwerkwoord bij liggen is ook hebben en niet bellen... Bellen is so wie so geen hulpwerkwoord.
Je zegt: Het heeft daar gelegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Inderdaad!
Ik zie geen fout in de zin alleen ik begrijp niet wat liggen er mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is gewoon goed nederlands, je begrijpt zelf toch wel dat er niemand liggend aan de telefoon is?

(dat is dan een ander telefoonnummer...) :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelegen is zoiets als "komt het uit?"

maar je hebt ook ik lig, hij ligt, wij liggen, ik heb gelegen etc. het zijn verschillende betekenissen.

(ze vraagt toch niet bel ik u liggend? haha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel ik U gelegen is taalkundig volkomen onjuist. De vraagstelling zou moeten zijn: Komt het U gelegen, dat ik U bel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist....+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of desnoods : schikt het u dat ik u bel, als het je dan toch een werkwoord teveel is.