Als homofiel uit het grieks komt wat betekent pedofiel dan?

In het Grieks betekent "homos": hetzelfde en fielos: houden van. Maar waar komt pedo dan vandaan in het woord pedofiel? En wat betekent dat woord?

Toegevoegd na 38 minuten:
Bedankt voor de antwoorden. ik heb op school "teknos" gehad voor kind. maar bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
5.2K

Het beste antwoord

Pedo is kind, pedofiel is dus een soort kinderliefhebber, iemand die van kinderen houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Pedo is afgeleid van een Grieks woord voor kind, dus pedofilie betekent iets als 'kindervriendschap'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Vriendschap? Dat is nogal afgezwakt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik heb de term niet bedacht. Voor zover ik weet betekent φιλια letterlijk vriendschap.
idd peda is kind, homo hetzelfde. latijnse begrippen.
Vrij vertaald is het dan iemand die van kinderen houdt, maar dan op een seksuele manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies vertaald betekend pedofiel inderdaad kindervriend (zonder seksuele bijbetekenis), maar tegenwoordig wordt pedofiel eigenlijk op een verkeerde manier gebruikt.
Wat wel juist zo zijn is pedoras (dit heeft wel een seksuele bijbetekenis)