Wie kan mij de werking van dit type differentieel uitleggen?

Zie de foto, weet iemand trouwens ook de benaming van dit type diff?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (2)

Dit lijkt op een sper differentieel.

Een sper differntieel wordt vaak gebruikt in 4x4 wagens.
Deze kan dan aan of uit worden gezet.

Als ie uitstaat kunnen allebei de wielen op verschillende snelheden draaien. dit is nodig om bochten te kunnen maken enzo..

Staat de sper aan, dan draaien allebei de wielen tegelijk, ongeacht de situatie.
dit is heel erg handig in ruw terein.

Met sper uit:
Als er 1 wiel los komt in het terrein, dan zal het wiel wat los komt als een gek draaien, en het wiel dat nog op de grond staat krijgt geen vermogen.. resultaat: je staat stil

Met sper aan:
Allebei de wielen worden aangedreven.
Als er 1 wiel los komt, wordt het andere wiel nog steeds aangedreven, op de zelfde snelheid als het wiel dat los is.
resultaat: je kun zelfs op 3 wielen door rijden.

Misschien dat het filmpje het nog beter uitlegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag,
Dit is een (droge)slipdifferentieel! Als er aandrijving is op de grote geribbelde riemschijf maar de beide kanten zijn geblokkeerd(zitten vast) dan slibt de aandrijving. Word meestal gebruikt bij kleine aandrijvingen. De reden is dat het simpel en goedkoop is en is ook een soort beveiliging.

Grtjs,
Yvan.