Kan je de wolken aanraken?

Ik had net pijn in mijn nek (ik zit bij het raam), leun ik naar achter zie ik wolken. Maar kan je wolken aanraken of is dat al ver buiten de zuurstof-grens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
5.3K

Het beste antwoord

De laaghangende bewolking kun je inderdaad op een normale bergwandeling al tegenkomen en dan "aanraken".

Normale bewolking hangt op ongeveer 2000 meter. Ook daar stijg je gemakkelijk bovenuit zonder zuurstofmaskers. Aangehangen een foto van mijn wandeling op de Kilimanjaro. Het kamp ligt op 3100 meter en zoals je ziet: ver boven de wolken. Maar je kunt er nog gemakkelijk ademen zonder extra zuurstof.

Er is niet een harde zuurstofgrens. Hoe hoger je komt, hoe lager het percentage zuurstof. Wanneer dat percentage echt te laag is, is voor iedereen anders. Er zijn mensen die op 8000 meter nog zonder zuurstofmasker kunnen. Een normaal mens kan, zonder training, nog redelijk normaal ademen bij 6000 meter... (wolken liggen daar ver onder).

Ander voorbeeld: met parachute-springen, spring je soms door de wolken heen. Genoeg tijd om de wolken te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wolken kun je gewoon aanraken, bestaat gewoon uit water (H2O). Als het buiten de zuurstofgrens (O2) zo zijn, zou er dus ook geen water kunnen zijn. Als je dus een wolk aanraakt heb je wel meteen een natte hand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk kan je de wolken niet aanraken. Want als je daar zo dichtbij bent zit je meestal in een vliegtuig en kijk je daar door het raampje naar buiten. Buiten het vliegtuig heb je dan inderdaad een zuurstofmasker nodig.
Maar het gevoel in de wolken te zitten kan je wel op de aardbodem beleven. Tenminste, zo heb ik dat meegemaakt toen ik in september naar Zwitserland was geweest. Toen maakten we een bergwandeling in de mist. De wolken hingen zo laag dat je het idee had er doorheen te lopen.
Amadea
12 jaar geleden
Als het mistig is ben je omringd door de wolken, het 'aanraken' gedeelte is wat lastig, een wolk is namelijk niet bepaald massief. Gelukkig niet overigens, anders zou het pas écht lastig worden als het mistig is.
Als je een hoge berg beklimt heb je ook kans dat je uiteindelijk boven de wolken uitkomt, er is zo hoog nog wel zuurstof maar het is niet aan te raden om ongetraind zo'n hoge berg te beklimmen zonder dat je zuurstof flessen meeneemt, de lucht is daar namelijk veel ijler (minder zuurstof).
Dus, een wolk aanraken, ja en nee. Ze komen dichtbij genoeg (met mist), maar, zoals je zelf vast hebt meegemaakt, is mist niet zo massief dat je het kan 'pakken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deels goed, nooit geskied in de alpen? Kwam regelmatig op de top van een berg, en met de mist in het dal zat je gewoon boven de wolken. Niks zuurstof masker, lekker op het terrasje in het zonnetje (zaten immers geen wolken boven)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit geskied in de alpen ('arme' student he..)
Ik ken die hoogtes dus alleen van BBC, en daar zie ik vaak dat ze zo'n klein flesje zuurstof mee nemen. Aangezien wolken vaak genoeg op 1km hoogte hangen en er talloze bergen zijn die hoger zijn dan dat (en besneeuwd) kan ik me inderdaad goed voorstellen dat je zonder ook makkelijk af kan.
Je schijnt er ook verschrikkelijk bruin van te worden zo hoog in de bergen op een terrasje zitten. Was altijd lachen als de buurman thuis kwam van zijn wintersport, alsof ze een clownsglimlach op zijn gezicht hadden gezet en kwijt waren wat boven en wat onder was!
Kom elk jaar in Zwitserland en in de bergen loop je soms letterlijk door een wolk heen. Je merkt hier niets van behoudens dat het meestal erg koud wordt. Ben nog nooit nat geworden door een wolk tenzij het regende. Met andere woorden, je kan in een wolk lopen maar aanraken? Nee, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor Yasje, dat kan! Als je de bergen ingaat kan je zomaar en ineens in de wolken geraken! Je kan ze dan voelen, beetje 'klammig'...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mist zijn Extreem laaghangende wolken dus ja dat kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op een berg bent, loop je soms (als de wolken laag hangen) door een wolk, het is dan niet eens zo'n heel h oge berg, zo'n 400meter