Van wie is de stem op de bandjes van de NS?

Als je met het ov reist dus ook de NS dan worden er nogal eens berichten omgeroepen. Vaak is dit een ingesproken bandje. Wie heeft dit allemaal ingesproken en wat is de naam van je beroep dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet waarschijnlijk wel. Er valt dan zoveel om te roepen, dat ze geen tijd meer hebben om de verschillende delen van de omroep aan elkaar te plakken. Er zijn trouwens ook opnames die door iemand anders ingesproken zijn. Op het station bij mijn werk zijn bijvoorbeeld wekenlang de klokken en of de informatieborden defect geweest. Dat was blijkbaar een situatie die ze niet met de standaardopnames aan elkaar geplakt kregen. In dit geval was het dan ook een mannenstem die de hele dag riep dat je niet op het bord boven het spoor, maar op 'de gele vertrekstaten' moest kijken om te weten welke trein eraan kwam.

Het beste antwoord

Op Nederlandse spoorwegstations worden kleine vertragingen sinds midden 2003 omgeroepen door het Tuffy-systeem. Dit systeem is genoemd naar Tuffie Vos, die haar stem aan de omroepen gaf. Alle plaatsnamen zijn meerdere keren opgenomen, met verschillende intonaties voor het begin, midden en eind van een rij plaatsen.
Het beroep heet inderdaad een Voice-over en Tuffy Vos is de dochter van Tineke de Nooij en Tony Vos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zo iemand heet een 'stemacteur' of 'voice-over'. Er schijnt verschil te zijn tussen beide termen, maar ik weet niet precies wat dat verschil inhoudt.

Maar wie precies de stemacteurs voor de NS zijn: geen idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je een 'medewerk(st)er bij de audiovisuele dienst van de Nederlandse Spoorwegen', intern ook wel 'omroep(st)er' genoemd.
Niet alles wordt op band opgenomen. Dat kan ook niet, want de omroep(st)er moet paraat zijn bij actuele zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan haar hier emailen:
info apenstaartje tuffievos punt nl

Toegevoegd na 58 seconden:
(Oh ja, en de punten gaan naar de persoon boven mij natuurlijk.)