In welk jaar is de huidige martinikerk uit Groningen gebouwd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

De kerk bestaat uit onderdelen die in verschillende jaren zijn gebouwd. Rond het jaar 1220 stond op dezelfde plek een grotere kerk in romano-gotische stijl. De Martinikerk was toen een driebeukige kruiskerk met een hoog middenschip en lagere zijbeuken. Ronde absides sloten het koor en de zijbeuken af. Van deze bouwfase zijn nog veel sporen in de kerk aanwezig. Voorbeelden zijn de ronde vensters en de spaarvelden met siermetselwerk (te zien aan de buitenkant van de kerk) in de noord- en zuidgevel van het schip.
Aanvankelijk was de toren inpandig. In 1468 stortte de toren in tijdens bouwwerkzaamheden. De nieuwe toren werd tussen 1470 en 1550 westelijk van de kerk gebouwd. Hierdoor kon de kerk naar het westen worden uitgebreid. De houten bovenbouw uit 1627 bracht de toren op een hoogte van 97 meter.
In de 15e eeuw kreeg de kerk na een flinke uitbreiding een gotisch uiterlijk. Het oude koor werd vervangen door een hoog, licht koor. Door de verhoging van de zijbeuken van het schip veranderde de kerk in een zogenaamde hallenkerk. De kapel ten noorden van het koor werd in de 16de eeuw in laat-gotische stijl gebouwd.
Tijdens de laatste restauratie (1962 - 1975) zijn schip en koor teruggebracht naar de situatie van rond 1460. Elementen uit de romano-gotische periode zijn opnieuw aangebracht of hersteld.
Amadea
12 jaar geleden
Voltooid op 19 november 1220