Kent iemand deze rekentruc

Iemand vroeg me om een getal te raden. Mocht eender welk getal zijn. Vervolgens moest ik met dat getal de volgende formule toepassen:

vermenigvuldigen met 3 plus 21 gedeeld door 3

En hij wist telkens welk cijfer ik had, zelfs al koos ik een cijfer in miljoenen.

Weet iemand hoe deze truc werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
3.6K

Antwoorden (2)

Was het niet deze truk..

Neem een getal in je hoofd..( noem je voor het gemak Y)
Doe er X bij
Haal het getal dat je het eerst in je hoofd had er af(dus min Y)
En je had x in je hoofd
Wiskundig genoteerd kom je hier op uit:
Y+X-Y=
Y-Y+X=
X=het getal dat je nu hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps zie dat ik truk met een k heb geschreven
Dit is geen truc, maar logisch nadenken. In de formule zit x3 en :3. Dit lost elkaar op. Alleen moet je bij deze formule er nog 21 bij doen. En 21:3=? 7! Je uitkomst is dus je originele getal plus 7. Als hij jouw antwoord weet, trekt hij er 7 vanaf en hoppeta, je hebt het begingetal.