Waarom hanteren ze in Nederland andere temperaturen als ze over een hittegolf spreken dan in de zuidelijke landen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

omdat de gemiddelde temperatuur op een ander nivo ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland ligt op een andere breedte graad dan andere landen. Daarom hanteren ze hier in Nederland andere regels dan bijvoorbeeld in Amerika.

Het ligt er dus aan op welke breedtegraad het land ligt.

Als je meer wilt weten moet je even kijken op Wikipedia daar staan nog meer leuke dingen over hittegolven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in Nederland 30 graden al erg warm is en 30 graden in bijvoorbeeld Spanje redelijk gemiddeld is. Als het daar een aantal dagen 30 graden is dan is dat normaal. Als het in Nederland een aantal dagen 30 graden is, is dat een hittegolf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hittegolf betekent simpelweg dat het lange tijd aanzienlijk warmer is dan normaal. Aangezien het uitgaat van 'normaal' en een bepaalde afwijking daarvan, hangt het compleet af van wat dat normaal is. Aangezien dat op elke plek anders is, zijn de regels ook overal anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet alles in verhouding zien. Als men bij ons over een hittegolf spreekt, overdrijft men al vrij snel.
Wat is een hittegolf (in NL):

Ten minste vijf dagen achtereen waarop de maximumtemperatuur 25,0 ºC of meer bedraagt (zomerse dagen); waarbij ten minste op drie dagen de maximumtemperatuur 30,0 ºC of meer bedraagt (tropische dagen). Deze temperaturen worden op anderhalve meter boven het maaiveld gemeten in een zogenaamde weerhut.

Je ziet wel dat zoiets in Nederland zelden voor komt. Maar als we hier 1 of 2 dagen in de buurt van de 30 graden zitten, gaat iedereen uit zijn bol en hebben we het over een hittegolf. Het valt dus allemaal wel weer mee.

Maar om op je vraag terug te komen. In zuidelijke landen hanteren ze andere temperaturen voor het aangeven van een hittegolf. Het hangt allemaal af van gemiddelden per land. Dus voordat ze in Italie, Spanje of Tunesie van een hittegolf spreken, moet het er flink warmer worden als bij ons, gezien de gemiddelden daar hoger liggen. Maar ook in die landen wordt veel te snel over een hittegolf gesproken, terwijl dit helemaal niet aan de orde is.