kan een school een reisweek verplicht stellen

als je tijdens de reisweek van school in je eentje in een gastgezin moet en je wist dit niet tijdens het aanmelden bij de school kan de school je dan toch verplichten deel te nemen aan dit uitwisselingsprogramma en je verplichten iemand uit dat land een week in huis te nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4K

Het beste antwoord

let op:
als je voor een schoolactiviteit extra moet betalen, zoals de reisweek, dan is het een extra. Dan kan school je NOOIT verplicht stellen. Scholen doen het wel en roepen: dat hoort bij de lesstof of dat hoort nu eenmaal bij de school. Maar daarin hebben ze geen gelijk!!!
Wel zul je, als je niet meegaat, die week op school een vervangende opdracht krijgen. Maar mogelijk kun je dan zelf voorstellen alvast een aantal van de verplichte beken te lezen thuis .

En!
je moet nooit alleen in een gastgezin! Altijd minimaal samen. En anders moet school het bureau dat dat regelt, maar melden dat ze ergens een adres voor drie personen moeten reserveren.
Als er wat is ben je alleen te kwetsbaar.

Als MR-lid heb ik de reisweken helemaal laten uitpluizen. Het blijkt dat school totaal geen idee heeft waar je terecht komt, in welk gezin. Het aantal leerlingen dat meegaat op de reis wordt doorgegeven aan een organisatie en die deelt de leerlingen in. De gezinnen die zich beschikbaar stellen, dat zijn mensen die er voor betaald krijgen. En het vaak ook nodig hebben. Je kunt het goed treffen, maar ook echt slecht. Bij slecht wordt het betreffende gezin geschrap...na jouw terugkeer.

Ga met je ouders in gesprek met je mentor en zorg dat je de garantie hebt dat je met een klasgenoot ergens ingedeeld wordt. Ovac op school inschakelen. Anders NIET meegaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, als je je opgegeven hebt kunnen ze dat verplicht stellen.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ze je niet hebben meegedeeld dat je bij een gastgezin in huis komt en dat de zoon/dochter van dit gezin een bezoek terug brengt.
Ik vermoed dat je gewoon even niet goed opgelet hebt.

Maar maak je geen zorgen, over het algemeen is dit echt heel leuk en gezellig, op deze manier maak je toch een beetje beter mee hoe mensen in een ander land leven.
Ik heb in ieder geval nog jaren contact gehad met een meisje waar ik destijds een weekje in huis verbleef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als jij het niet wilt kan dat niet en anders moet je met een brief van je ouders komen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wel als je ouders hier een handtekening onder hebben gezet.
Al verwacht ik dat als je het echt niet wilt en je een ouders een brief laat schrijven het dan ook goed is.
Maar waarom zou je iemand niet voor een weekje in huis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag een school niet. Dit behoord niet tot de verplichte oefenstof. Schoolvakanties etc. Zijn 'extra's' en vinden plaats op 'vrijwillige basis'.

Meldt de school dat om 'moverende privé' redenen u hier niet aan meewerkt. Doe dit schriftelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neen, de school mag je niet verplichten als jij het niet wil moet het niet. zij zijn je ouders of je baas niet dus mogen ze lekker niks doen :)