Kan je als man nog het klooster in en hoe oud is de leeftijd dat je kan intreden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
13.6K

Het beste antwoord

Er zullen vast nog wel kloosters zijn waar strenge regels gelden, en waar het misschien een lange weg is, om toe te treden, maar de meeste kloosters zijn tegenwoordig leefgemeenschappen, waar geen strikte regels gelden over toetreding.

Leeftijd is absoluut niet belangrijk; als er iets is dat belangrijk zal zijn, dan is het motivatie. Want je zult wel moeten weten wat je doet. Vandaag intreden, en morgen weer vertrekken is er niet bij.

Het is in de praktijk niet zo, dat iemand aanbelt bij een klooster, en dan vraagt of hij daar mag komen wonen. Meestal gaat het via een heel natuurlijke weg. Je bent al bij het klooster betrokken, kent er mensen, je woont diensten bij, je hebt al eens een retraite-weekend of -week meegemaakt, en je bent op allerlei manieren aktief.

Als je dan op een gegeven moment de roeping voelt, om toe te treden, dan zal je niet een soort examen af moeten leggen, maar zal uit gesprekken blijken of het voor jou, en voor de kloostergemeenschap een goede zaak is, dat je toetreedt. Mocht je werkelijk de roeping voelen, om in een klooster toe te treden, dan zul je op vele plaatsen van harte welkom zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je het licht hebt gezien kan je het klooster in.
Het maakt dan niet uit hoe oud je bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan zeker wel, maar ook afhankelijk van welk klooster je kiest, zullen er regels zijn om definitief tot het klooster te worden toegelaten. In de link een stukje over het toelaten tot de Cisterciënzermonniken, waar een hele proefperiode aan voorafgaat waarbij je aan het eind 4 geloftes aflegt. Zie link voor mee info.