Zo'n stuwdam, wat gebeurd er met vissen die erin worden gezogen? Wordt er hier rekening mee gehouden bij het ontwerp? Een soort van rooster ofzo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Veel stuwdammen hebben vistrappen ('fish ladders' in het Engels) , waardoor de vis toch nog langs de dam kan zwemmen. Dit geldt dan vooral voor vissen die stroomopwaarts moeten zwemmen om zich te kunnen voortplanten, zoals zalmen.

Over wat er gebeurt als de sluizen open gaat, is weinig informatie te vinden, maar naar wat ik begrepen heb, overleven veel vissen een tochtje door de schoepenraden wel, en wordt er tegenwoordig bij de vorm van de turbines ook rekening gehouden met vis die er door heen moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk het niet, een rooster is juist dodelijk voor vissen omdat ze door de druk van het water nergens meer heen kunnen en het gat verstopt kan raken door vuil ed.