Wie kan mij dit uitleggen? *Wiskunde*

Ik heb morgen een S.O
Als ik er niet meer dan een 6.8 voor haal dan blijf ik zitten...

Ik heb vanaf gisteren al geleerd maar ik snap er helemaal niks van. Heb er zelfs met een klasgenoot aan gewerkt maar zonder resultaat

Het gaat om de ''Vergrotingsfactor'' de ''Schaal'' en ''Vergroten en oppervlakte''

Voor de gene die ook het wiskundeboek hebben:

Ruimte en getallen 2de klas Boek B hoofdstuk 8

Wie kan mij een duidelijke uitleg geven? Want de samenvatting snap ik niet

Toegevoegd na 6 minuten:
Paar voorbeelden van sommen:

a Meet de lengtes van AC en BC
b Driehoek ABC wordt vergroot met de factor 2,5
Bereken de lengte van de zijden AC en BC ( Als ze vergroot zijn)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

De schaal: je hebt een figuur. Je meet eerst de zijden. Is je schaal bv. 12? Vermenigvuldig je uitkomst met 12. Dat is dan de werkelijke uitkomst.

Oppervlakte: Je hebt de hoogte (verticaal) en basis. Vermenigvuldig de basis en hoogte met elkaar (slechts1 keer!). Dat is dan de oppervlakte. (Driehoeken is nog 's gedeeld door 2.)

Vergroting en zo ken ik zelf niet. (Ben nog maar 10.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer de d-toets met de samenvatting erbij te maken en daarna de herhaling. Dan laat je het door een van je ouders nakijken en kunnen zij je helpen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
A is gewoon te meten.
Bij B neem ik aan dat de oppervlakte vergroot wordt. Stel je hebt een driehoek met basis(breedte)=10, en hoogte is twintig. De oppervlakte is dan 100
Je moet de opp 2,5x vergroten, dus dan wordt de driehoek 250.
Geef dan de basis een lengte x. Aangezien de hoogte 2 maal zo groot is wordt dit dan 2x
Je krijgtdan
Opp=1/2* x* 2x
250=1/2* x*2x
500=x*2x
500=2x^2. (^2 betekent kwadraat)
250=x^2
x wordt dan de wortel van 250. Dit wordt dan geen mooi getal dus schrijf je op basis is (wortel)250. Nu weet je dus de verhoudingen, want 10 wordt ong 1,58 maal zo groot (wortel250 wordt 15,8). De andere zijde is dan (oorspronkelijke lengte)*1,58
succes met je toets