Wat was de complottheorie waarin een nederlander was omgebracht (?) omdat hij wist hoe op een diskette (destijds) gigabytes aan data op te slaan?

Dit omdat ik mij kan herinneren dat er een jaar of 12/20 terug iemand was geweest die op een diskette/floppy enkele gigabytes/terabytes kon opslaan. deze persoon was toen aan het onderhandelen met Phillips en andere bedrijven, maar was binnen enkele weken hierna (voor zover mijn geheugen teruggaat) overleden.

Aldus de complot theorie...

Weet iemand nog wie dit is, en waar ik meer informatie kan vinden hierover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dat was Jan Sloot. Hij beweerde een codeer/decodeer systeem te hebben gemaakt (net zoiets als ZIP of ARJ) waarmee je b.v. een speelfilm zo kon "inpakken", dat ie niet 700 MB ruimte in beslag zou nemen, maar op een diskette zou passen van 1,44 MB.

Als dat zou werken, zou dat een revolutionaire vinding zijn, want een beetje comprimeren is wel mogelijk (vooral b.v. exe, txt, en doc bestanden kunnen heel klein gemaakt worden) maar files die zoveel verschillende informatie bevatten zoals AVI of JPG, zijn nauwelijks kleiner te krijgen.

Roel Pieper, die destijds bij Philips werkte, wist ervan af, en de complottheorie is, dat die vinding niet door mocht gaan, omdat er dan geen harddisks (of andere media om data op te slaan) meer verkocht zouden worden, want we zouden dan alles op een paar diskettes kwijt kunnen.

Jan Sloot is onder "verdachte" omstandigheden overleden, en de rol van Pieper zou ook discutabel zijn.

Ik geloof er zelf niet zo in, (en denk dus dat het een echte complottheorie is)omdat heel vaak als iets spectaculairs wordt uitgevonden, dat ook door anderen wordt ontdekt. En als het echt zou kunnen, dan zou nu iemand anders dat al hebben ontdekt. Zo'n enorme mate van comprimeren bestaat dus niet, en ik denk dat Jan Sloot het gewoon mis had, en zijn vinding niet werkte.

Veel meer hierover te lezen in onderstaande link.
Ook in die link staan weer sublinks die zeer lezenswaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D heel erg bedankt, dit is precies wat ik bedoelde, ik had er een jaar of 5 terug iets over gelezen, maar het was compleet verdwenen uit mijn geheugen, top!!!