Een kleine koekepeer. Het is eigenlijk een metafoor (toch? of een pars pro toto?) voor "Meneer de koekepeer" een kinderserie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meneer_de_Koekepeer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koekepeertje betekent gewoon helemaal niks, en is dus ook niks. ;-) Ik heb nog nooit een koekepeertje gezien, en het zal je grote moeite kosten, om het in een woordenboek terug te vinden.

Het is net zo iets als ozewiezewoze, pimpamponnetje, of bommelingtingting. Dat zijn gewoon grappige woorden, die leuk klinken en die kinderen aanspreken. Koekepeertje rijmt ook leuk. "Dag meneertje koekepeertje" en "lekker weertje koekepeertje". (Boek van Carry Slee)

Taal leeft, en we maken soms ook fantasiewoorden. Soms is zo'n woord zo goed, of slaat het zo aan, dat er gebruik van wordt gemaakt, en het bijna een echt woord wordt. Koekepeertje klinkt blijkbaar zo leuk, dat er talloze peuterspeelzalen en kinderdagverblijven zo heten.

Zo is het ook gegaan met de poelifinario van Toon Hermans; dat is een cabaretprijs geworden. De kroet en de Roepi Roepi zijn minder bekend geworden.

Koot en Bie waren er ook goed in. Iedereen heeft weleens van een bescheurkalender, een regelneef, een arro en een positivo gehoord. En doemdenken is zelfs een echt woord geworden, dat in alle woordenboeken staat.

Er zullen vast wel heel knappe taalkundigen zijn, die beweren dat ozewiezewoze toch ergens vandaan komt, en er zal voor koekepeertje ook wel een mooie verklaring zijn. Maar dat moet je niet al te serieus nemen; die mensen hebben de hele dag niks anders te doen, dan over de oorsprong en betekenis van zo'n woord na te denken, en als je dat maar lang genoeg doet, komt er vanzelf wel iets dat lijkt op een verklaring ;-)