Hebben we nou 26 of 27 letters in ons alfabeth?

Gaan er soms nog meer bij komen, we hebben al de lange ij bij gekregen maar er is ook een korte ei en de au, ou, ui je zegt toch niet heb jij een u- i- tje voor mij? etc

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Antwoorden (4)

We hebben 26 letters in ons alfabet, niks meer niks minder ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie...
Dat wat jij zegt zijn samenklanken. Dat zijn geen letters
Alle 26 zijn ABCDEFGHIJKLMOPQRSTUVWXYZ, 26 dus

Toegevoegd na 8 minuten:
de ij is ook een samenklank en is geen 27e letter. Het blijven er dus gewoon 26

Toegevoegd na 9 minuten:
Waar haal je dat eigenlijk vandaan? Dat de ij en (nieuwe) letter is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar de IJ is tegenwoordeg ook 1 letter geworden (zover ik weet) anders zou je nog steeds i j moeten gebruiken (moet toch wel, daar nie van) :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"In de Nederlandse taal wordt de ij soms als één letter beschouwd en vormt hij dan samen met de y de 25e letter van het Nederlandse alfabet"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja oke, net als bij spelprogramma Lingo zeggen ze (lange) ij dus ik dacht waarom dan ook niet met de (korte) ei. Vroeger werdt dat met I J gedaan dus ik dacht dat het één letter van gemaakt is. nr27, maar is dus niet zo...Bedankt ieder geval.
26 de korte ei en de au, ou, ui zijn twee letter klanken in feite staan ze al in het alfabet ei de e (5 de letter ) i (9 de letter ) staan bijde in het alfabet maar om dat je de letter ook los kan schrijven staan ze niet als een letter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een "lange" IJ, of "korte" EI zoals jij het noemt, bestaat niet. Dat wordt enkel in de volksmond zo genoemd. Je voegt in de taal klinkers en medeklinkers samen, om een woord te vormen. Of dat nu AU of ND is. Je kan tenslotte ook niet alle "woorden" in het alfabet zetten.

Het alfabet, is het alfabet, daar veranderd niets aan.

Op wiki staat het zo omschreven;

"In de Nederlandse spelling wordt ook gebruik gemaakt van klinkers met trema's of accenten en, in het geval van leenwoorden, van letters met andere diakritische tekens. Deze worden niet als aparte letters maar als vormvarianten van de gewone 26 letters van het alfabet beschouwd. Een c met een cedille bijvoorbeeld staat in een alfabetische lijst bij de c".

http://nl.wikibooks.org/wiki/Nederlands/Spelling/Het_alfabet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt meestal lang/kort genoemd omdat ze dan niet weten met welke ij ei je bedoel.....Maar goed, bedankt voor de reactie en uitleg.