hoe komt het dat je gaat kotsen als je iets echt niet lust

Bij melk of zuurkool moet ik kotsen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk is het een combinatie van verschillende factoren.Hei idee in je hoofd dat je iets moet eten wat je niet lust is een belangrijke reden,maar ook de geur en hoe het eruit ziet.Als je je dan toch gaat forceren om een hapje te nemen kan je gaan braken of braakneigingen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets dat je ècht niet lust is niet goed voor jou. Dus gooit je lichaam het er weer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misselijkheid wordt veroorzaakt door prikkeling van het braakcentrum in de hersenen. Vanuit hier wordt een seintje doorgegeven aan de maag waardoor overgeven optreedt.
Zo'n prikkeling kan ontstaan door een geur die jij als 'vies' ervaart of doordat je vindt dat er iets niet lekker uitziet.
Het is daarom maar goed dat bedorven eten zo vies ruikt en eruit ziet , dat je het automatisch laat staan en zodoende een voedselvergiftiging voorkomt.
Dat jij melk of zuurkool niet lekker vindt ruiken zorgt er vaak voor dat je het ook niet lekker vindt smaken, want reuk en geur zijn met elkaar verbonden. Ruik je niets, dan proef je ook niets. Soms kan je echter iets wat niet lekker ruikt toch lekker vinden qua smaak en omgekeerd.
Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Iedereen heeft weer andere herseninvulling en signalen.
Zo vind ik een doerian afschuwelijk ruiken maar hij smaakt heerlijk. Mijn hersenen registreren dus de smaak het meest in dit geval en geven geen seintje door naar mijn maag dat het vies is wat erin terechtkomt en zodoende word ik niet misselijk. Het is echter wel zo dat ik bij bijv. de geur van braaksel (een ziek kind ) onherroepelijk braakneigingen krijg en alles moet opruimen met ingehouden adem en zo weinig mogelijk ernaar kijken! :(
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De doerian is ook wel berucht om z'n ehm... geur ;-)