Waarom heeft een velletje toiletpapier de afmeting die het heeft...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe groot wou je hem hebben?

Het beste antwoord

Toiletpapier bestond al eeuwen, maar dan in de vorm van velletjes papier.
Er moest alleen iemand op het idee komen om het op te rollen. Dat deed de firma Scott Co. rond 1880. Ze schreven hun naam er niet op, want je wilde je firma niet graag met poep associeren. Maar het werd wel een succes.
De breedte lag daarmee vast, maar het papier was niet voorgeperforeerd. Al snel kwam er een patent uit Engeland voor een rolhouder met scheurrand. (zoiets als we nog kennen bij keukenpapierhouders).
Al snel daarna kwam de The Albany Perforated Wrapping (A.P.W.) Paper Company met voorgeperforeerde papieren rollen, toen had je een standaard.
Behalve nuttig, is toiletpapier telkens weer een bron van vermaak. Als je weer eens gaat vliegen moet je dit eens proberen:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede reactie, +1. Ik dacht al dat fabrikanten gewoon naar elkaar hebben gekeken en dat is inderdaad makkelijker als er één fabrikant lang geleden een standaard heeft weggezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Goed uitgebreid antwoord, dat helemaal lijkt te kloppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd prima antwoord en dat filmpje ga ik eens uitproberen! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt allemaal!

Andere antwoorden (4)

De breedte is gewoon een standaardmaat zodat het op elke houder past. De afstanden van de perforaties in het papier zijn niet te groot gemaakt, zodat je zelf de lengte kunt bepalen, zoals je het hebben wilt.
De ene keer heb je een groter stuk nodig dat de andere keer.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ze hadden 't ook het formaat kunnen geven van een keukenrol of een rol behang, maar da's niet praktisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit gewoon een standaard maat is en dat ze daar van te voren vast goed over hebben nagedacht.

Vroeger hadden ze geen toiletpapier althans andere dan nu, de mens werd steeds slimmer en slimmer en kwamen op het idee om maar eens een rolletje toiletpapier te maken dat gemakkelijk voor iedereen te gebruiken is.

Er komen ook steeds meer varianten , omdat mensen verschillend zijn en ieder ze eigen voorkeuren heeft.

Zacht, hard, stevig.. noem maar op ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat met die afmetingen eenvoudig de betere combinaties te maken zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is op zich helemaal geen standaardmaat wat in bijgaande afbeelding goed is te zien. Niet alleen in dikte, maar ook in de breedte wijkt het af. Ook het aantal velletjes varieert enorm.

Natuurlijk is het wel zo dat er een bepaalde standaard is ontstaan. Waarschijnlijk uit ervaring. Zoals in één van de antwoorden naar voren komt: het formaat behangrol is gewoon niet handig.

Doordat er een aantal grote fabrikanten populaire rollen ontwikkelden, zullen andere fabrikanten snel het voorbeeld hebben gevolgd om te zorgen dat de rollen wel op de bijbehorende houders passen. In mijn jeugd waren bijvoorbeeld houders van Brabantia erg populair.

Nu hebben de meeste houders nog wel een afwijking van één of twee cm, dus dat zal ook wel de speling zijn die fabrikanten aanhouden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik zie nu pas Antwoordman's reactie. Als er één fabrikant mee is begonnen en er hiermee een standaardformaat houder uit is ontstaan, is het logisch dat andere fabrikanten later hierop hebben willen aansluiten.