Hoe kun je het beste een verhaal schrijven?

hiermee bedoel ik een boek van ong. 200 bladzijden.
het liefst een jeugdboek voor 12/16 jaar?
is het handig om eerst het verhaal in grote lijnen op te schrijven of om maar gewoon te beginnen?

en zijn er ook nog handige dingen die je kunt doen als je even geen inspiratie meer hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik schrijf veel verhalen; zo'n 94. (Nog niet gepubliceerd.) Denk eerst aan over wat je graag zou schrijven. Romantiek, geweld, avontuur, etc. Bedenk vervolgens personages. Dan begin je te typen/schrijven. Schrap, herbegin. Is je inspiratie op? Wacht dan een paar dagen en op de duur zal je inspiratie terug opwekken door de vele gesprekken die je had gehad. Start niet meteen met het eind, maar verzin veel avontuur ertussen. Probeer alles mysterieus te houden, een raadsel, dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt !

Andere antwoorden (1)

Dat verschilt per schrijver, of zelfs per verhaal! Als iemand (zoals op GV) je het vertelt betekent dat helemaal niet dat dat jouw beste manier is.

Ikzelf heb wel eens korte verhalen en (korte en lange) stripverhalen geschreven.
Soms begin ik gewoon te typen en zie ik wel waar mijn fantasie me heenvoert, en soms begin ik met "hoofdstukken" (rode draad tussen begin en eind) en ga ik het daarna uitwerken.

Als je al weet waar het over moet gaan en hoe lang het moet worden kun je het eens proberen uit te werken op die manier? Succes!