wat voor bit en hoofdstel kan ik het best nemen voor een jong paard van 3 die ik zadelmak wil maken

welke maat kan ik het beste nemen?

Toegevoegd na 1 dag:
omdat sommige mensen niet snappen wat mijn bedoeling is zal ik wat extra uitleg geven.
ik heb een kwpn van 3 jaar en wil haar graag al een beetje aan wat dingen laten wennen zodat het niet allemaal in een keer moet (want dat is helemaal niet goed!). ik vroeg me gewoon af wat andere mensen doen. ik ben niet van plan om er meteen op te springen dat zeker niet want dat snapt iedereen wel dat het niet goed is.
het is puur om haar een keertje een bitje in te doen en te kijken hoe ze reageert en steeds langzaam een stapje verder gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (3)

Als je dit niet weet lijkt het me beter dat je het zadelmak maken overlaat aan iemand die daar meer verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, helemaal mee eens: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het zadelmak maken is een fout zo gemaakt en je bent dan soms jaren bezig met de gevolgen. Ik denk dat het echt belangrijk is om een ervaren iemand erbij te halen. Ik zou dat in elk geval doen. Je hoeft je niet aangevallen te voelen, ik wlde met mijn reactie niet zeggen dat jij niet weet hoe je met paarden om moet gaan, alleen dat het zadelmak maken wel even iets anders is.
Ik mag hopen dat jij heel snel iemand inschakelt hiervoor, in plaats van het op internet te vragen, voor je ook maar iets in de mond van je paard stopt.

Het is onmogelijk hier te zeggen wat voor bit en hoofdstel je moet gebruiken. We kennen het paard niet, weten niet eens wat voor ras het is, kennen zijn gedrag niet...

In elk geval zou ik een dun en dubbel gebroken bit met een rond tussenstukje nemen om mee te beginnen en aan het hoofdstel geen sperriem gebruiken zodat hij er goed op kan kauwen en aan kan wennen.
Maar voor de rest zul je toch echt iemand met verstand hier van in je omgeving moeten vragen, want verder valt er hier weinig over te zeggen zonder het paard te zien.

Denk er wel aan dat je paard met 3 nog niet volgroeid is. Waarom niet nog een jaartje wachten zodat hij net even beter in zijn botten zit? Of is hij al heel bijna 4 en gaat het echt alleen om het zadelmak maken en ga je er nog niet op? Als je een paard te jong inrijd, kun je hem vaak meer dan vijf jaar eerder afschrijven dan een paard dat wat later is ingereden.

Wees niet bang hulp te vragen aan mensen met ervaring hierin in je omgeving. Niemand vind dat erg of raar dat je het niet allemaal zelf weet, en bij zo'n jong paard kun je een hele hoop verknoeien. De mond is 1 van de gevoeligste delen van een paard, als je er dan toch perse een bit in wil stoppen, zorg dan alsjeblieft dat je heel zeker weet dat het de beste is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt aan de mond van het paard.. een kwpn tsjuaa dan nog is er zoveel verschil!! vraag het aan iemand waarvan je denkt dat dat paard qua hoofd redelijk hetzelfde is als die van jou.. vraag of je even mag proberen, hang hem even zachtjes in zijn mond en je ziet zo aan de zijkanten of die goed is ofniet, past die niet, vraag even aan iemand die eentje groter of kleiner heeft dan die je geprobeerd hebt en speel een beetje in de maten, dan kom je vanzelf de goede maat tegen !

tip: met brokjes of stukjes appel je bit insmeren zodat er een smaakje aanzit! heeft hij echt wat te knabbelen.
je hebt zelfs bitjes die dat in het midden standaard al hebben!

- een normaal hoofdstel niet met een mexicaanse neusriem of iets dergelijks dat is gelijk zo ' fel ' voor een paard.
en zoals eerder gezegt, gewoon sperriempje er even van af en neusriem niet keihard aantrekken.