weet iemand een goede nederlandse taalcursus voor mijn duitse vriendin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan jouw vriendin de 'ui' al uitspreken? Zo ja, dan graag tips hoe ik dat aan mijn vriendin kan leren. Ze spreekt al heel goed Nederlands, de 'g' en de 'sch' gaan goed, de 'ij' gaat bijna goed, maar die 'ui' is een ramp. Ook andere Duitsers die ik ken kunnen 'Duits' niet uitspreken.

Het beste antwoord

Als ik jou was zou ik eens kijken op onderstaande link. Daar staan erg veel mogelijkheden voor een cursus Nederlands voor anderstaligen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan het ook online proberen
op myngle.com
moet je wel een headsetje en webcam hebben
14 jaar geleden
de LOI heeft best goede en duidelijke cursusen ...
en je kan zelf de basis aan haar leren.
Duits lijkt veel op nederlands, alleen worden en klank is net iets anders...
je moet de uitspraak anders doen in een andere klank.

voor een duitser is hollands leren makkelijker dan voor een nederlander bv fries te moeten leren !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Goethe-instituut richt zich hierop. Zie Bron, daar zie je in het menu aan de linkerkant "Niederländisch in Amsterdam" en "Niederländisch in Rotterdam".

Als je vriendin nog in Duitsland werkt, kan ze deze cursus zelfs boeken als "Fortbildung" - dan krijgt ze er extra vrije dagen voor.

Voor verdere tips zou ze zich moeten aanmelden op StudiVZ of MeinVZ (da's de Duitse Hyves, maar met meer mogelijkheden en veel actiever dan onze Hyves).

Bel vooraf even met het Goethe-instituut van je keuze (Amsterdam of Rotterdam). Heb ik ook gedaan voor mijn (ook Duitse) vrienden, en toen bleek dat je al naar de gevorderdencursus wordt gestuurd als je je enigzins, moeizaam, verstaanbaar kunt maken in het Nederlands.

Verder als algemene tip: veel hier zijn, de taal horen, de taal spreken. Om te oefenen kun je ook heel goed kinder-vertel-CD's beluisteren, of kinderprogramma's bekijken. Ook het journaal en andere nieuwsberichten helpen goed, omdat je meestal al weet waar het bericht over gaat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeken van Annie M.G. Schmitt lezen helpt ook, vooral om zinnetjes te leren maken. Vooral Jip en Janneke-boeken zijn hier heel fijn voor, korte verhaaltjes, korte maar goede zinnetjes.
Wel eens gedacht aan 'Nederlands voor Dummies'? Dit is vrij algemaan te verkrijgen en geen eens zo kinderachtig en kleinerend als de titel luid. Net nog even verveeld in staan bladeren bij de V&D en is best wel interessant eigenlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.webtop20.nl/taalcursus/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nederlandse volksuniversiteit geeft goede cursussen.
Er is een speciale cursus nederlands voor anderstaligen.
Als je op de site kijkt kun je kijken of er bij jou in de buurt een VU zit.

http://www.volksuniversiteit.nl/