waarom is bij hoog- en laagveen vooral lintbebouwing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf je huiswerk maken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps..... nou moet ie zelfstandig gaan nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, moeilijk he... Staat gewoon in je boek hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus hij kan het zo opzoeken?
Waarom dan hier vragen?
Maar alstie had opgelet dan had ie het geweten.

Antwoorden (1)

Dat heeft ermee te maken dat in veengebieden vaak turf werd gewonnen. Die turf werd afgevoerd over kanalen en vaarten. Langs die waterlopen werd er gebouwd.
Daarnaast heb je in sommige veengebieden ook hoger gelegen kreekruggen. Die geven een stevige zandige ondergrond om op te bouwen. De bebouwing volgt dan de kreekrug. Dit soort lintdorpen zijn vaak kronkelig, omdat de kreek dat ook was.