Kan er ooit een einde komen aan Qr codes en streepjes code?

Ik neem aan dat je ze niet voor altijd kan maken? Bijvoorbeeld een code van 2 cijfers houdt snel op...

Hoe zit het met QR code en een streepjes code?

Of is de QR code een beginnend alternatief voor de streepjes code, zoals nu momenteel zo is bij kenteken platen van auto zie je dat de nieuwe auto's een andere kentenen hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Als men er lang mee door gaat, kunnen ze op raken ja. Maar ik denk dat er t.z.t. wel weer andere dingen uitgevonden/bedacht zijn. En anders kan men meerdere kleuren in dr QR codes toevoegen, waardoor er weer heel veel verschillende mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Streepjescodes komen in vele soorten en maten.
Degene die jij bedoelt (die op melkpakken enzo staan) heet EAN13, en bevat 13 cijfers. Theoretisch kan je daarmee 10,000,000,000,000 verschillende streepjescodes maken.
Ze zijn echter verdeeld per land en fabrikant, dus die houden inderdaad een keer op als in een land bijv. meer dan 1 miljoen fabrikanten zijn.
Maar dan is het gewoon een kwestie van meer streepjes, zoals EAN128, zie plaatje. Eer dat die 'op' zijn, zijn we miljarden jaren verder.

Tegenwoordig is RFID (een soort chipje) een vervanger aan het worden voor streepjescodes. Deze zitten dan in een etiket ofzo geplakt en kunnen radiografisch worden uitgelezen, wat een voordeel is, want het hoeft dan niet langs een 'oogje'.

QR codes zijn ook een mogelijkheid, ja. Die kunnen iets van 7000 getallen coderen. Dat wil zeggen dat het aantal verschillende producten wat je ermee kan labelen is 1 met 7000 nullen... die raken dus praktisch nooit op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Goed antwoord. Mag ik iets vragen over die RFID?
Betekent dat, dat als ik met een Albert Heijn kar vol met boodschappen langs zo'n radiografisch punt rijdt, de hele boel in één keer wordt gescand (er vanuit gaande dat alle artikelen in mijn kar zo'n chipje hebben)?