Wat is de definitie van een Nimf?

Ik was altijd in de veronderstelling dat de term/benaming 'Nimf' afkomstig was vanuit de Griekse mythologie.

Maar ik ben een beetje aan het surven, en nu blijkt dat nimfen in onze natuur toch echt voorkomen, citaat:

'een jong exemplaar van die insecten, die een onvolledige gedaanteverwisseling hebben. De nimfen lijken gewoonlijk sterk op de volwassen dieren, afgezien van het feit dat de vleugels niet volledig ontwikkeld zijn; ze eten gewoonlijk hetzelfde soort voedsel als de volwassen dieren'

Zijn d'r ook mensen-nimfen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.1K

Het beste antwoord

In de natuur worden nymphen ook wel onvoltooide imago's genoemd.
Het is de tussenvorm tussen het larve stadium en de volwassen vorm.
Bij de libelle mooi te zien, de larve er van leeft heel lang onder water, als deze volgroeit is komt de laatse fase.
De larve klimt het water uit en klemt zich vast langs een plantenstengel boven water. het diertje verstart daarna helemaal en kan niet meer lopen.
Na verloop van tijd barst de rug open en kruipt de volwassen libelle er uit.
Hierna droogt de libel en pompt met lucht zijn vleugels op en de tocht kan beginnen.
Een nymph wordt ook wel onvoltooit imago genoemd.
Natuurlijk komt dat bij de mens niet voor, wel zie je het wel eens in s.f. film's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou ja, je hebt nimfen in de Griekse mythologie, dat zijn de "geesten" van specifieke objecten en natuurverschijnselen.

Je hebt ook nimfen in de natuur, en dat zijn jonge ongewervelden die die ... De definitie die je verder zelf aanhaalde. Overigens zijn er dus geen mensen-nimfen, want een mens is geen ongewerfelde.

Je hebt ook nimfen in Dungeons & Dragons, maar die gaan eigenlijk helemaal nergens over, en zijn voornamelijk gebaseerd op de eerste - al zijn die met de tijd nogal eens veranderd, en in verschillende groepen geherclassificeerd.

Dus het ligt een beetje aan welke context je in gedachte had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nimf
wijst naar 3 dingen:
Nimf (mythologie), een mythologisch wezen
Nimf (biologie), het jeugdige, nog niet-geslachtsrijpe stadium van dieren met een onvolledige gedaanteverwisseling
Nymph, een literair tijdschrift

Gewoon synoniemen, me dunkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier de insecht en mythologie