Wie een andere godsdienst belijdt dan de Islam of geen godsdienst belijdt kan niet erven van een moslim, andersom idem dito. Dus een moslim erft niet van een ongelovige en een ongelovige erft niet van een moslim. Hetzelfde geldt het voor anders gelovigen. Het antwoord is dus 'nee'.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik zal mijn antwoord nog wat verder toelichten. Er zijn een aantal heilige regels in de islam en zeker wat betreft erfrecht. Dus als je de islam strikt neemt is het niet toegestaan. Hoe moslims daar dan vervolgens zelf weer invulling aan geven, laat ik even buiten beschouwing. Ik bekijk het puur vanuit de koran om het zuiver te houden en dus een 'echt antwoord' te geven op je vraag. Het wordt gezien als haram, net zoals het eten van varkensvlees en honderden andere grote en kleine(re) regeltjes.

Ik plak hieronder nog een stuk uit de Koran waar het expliciet vermeld staat, al is het wel in het Engels maar hopelijk is dat geen probleem.

Sahih Muslim ;11, nr. 3928: Usama bin Zaïd reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: "A Muslim is not entitled to inherit from a non-Muslim, and a non-Muslim is not entitled to inherit from a Muslim", Maulana Muhammad Ali, o.c., p. 337: Usamah reported: "The Prophet, peace and blessings of Allah be on him, said: 'The Muslim does not inherit from the unbeliver, nor does the unbeliever inherit from the Muslim'". Sahih Bukhari, volume 8; 80, nr. 756: Narrated Usama bin Zaïd: "The Prophet said, 'A Muslim cannot be the heir of a disbeliever, nor can a disbeliever be the their of a Muslim'.

Sunan Abu Dawud; 18, nr. 2905: Narrated Abudllah ibn Amr ibn al-'As: 'The Prophet (peace be upon him) said: 'People of two different religions would not inherit from one another.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde geldt voor andersgelovigen?? Sorry hoor, maar bij mijn weten kunnen niet-christenen wel erven van christenen en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th Ik heb het hier puur over moslims en christene en andersom, niet over christenen en niet-christenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat een moslim van een christen erft bedoel je. Sorry, ik heb te snel gelezen zie ik... Er staat: Hetzelfde geldt het voor anders gelovigen.
Ik las: Hetzelfde geldt voor andersgelovigen, waaruit ik conludeerde dat je doelde op het feit dat christenen niet van niet-christenen mogen erven. Nu dit opgeklaard is, alsnog +1 van mij (minnetje was niet van mij hoor).
In streng islamitische landen ligt dit misschien anders, maar in Nederland is dit geen probleem, aangezien hier geloof niet boven de wet staat.

Toegevoegd na 49 seconden:
geloof = religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het merendeel van de Islam-geleerden is het erven tussen een moslim en iemand van een ander geloof of geen geloof niet toegestaan.

Maar er zijn ook islam-geleerden die het wel toestaan (bijv. Mu`adh ibn Jabal, Mu`ayyiah ibn Abi Sufiyan, Sa`id ibn Musayb). Beide kunnen hun bewijs uit de Koran halen. In moslim-landen houden ze meestal de eerste uitleg aan, in niet-moslim landen gebruikt men het liefst de tweede. Maar dat hangt van de imam af, er zijn strenge en verlichtte. (bovenstaande is geciteerd en vertaald uit een Amerikaanse site www.islamonline.net)

Maar een andere interpretatie heb ik ook gevonden:
- Een derde gaat naar een of meerdere door de persoon in een testament aan te wijzen moslimdoeleind(en) (vrienden, een stichting, een moskee en dergelijke);
- Tweederde is voor familie (moslim of niet, familie is sterker dan religie).

Waarom al deze verschillen ? Met de islam is het net als met andere religies: verschillende geleerden zullen teksten, verbanden en situaties op verschillende manieren uitleggen en het is aan de gelovige om de weg te bewandelen die goed voelt. Als je een goed mens bent zal je andere dingen kiezen dan iemand die slecht of verbitterd is geworden.

De katholieke kerk is bijv. ook niet eenduidig. De Nederlandse variant is heel anders dan de Spaanse, de Grieks-orthodoxe of de Zuid-amerikaanse.
Het protestantisme kent meerdere kerken (Hervormd etc.).
In het Boeddisme kent men het Zen-, het Tibetaans boeddhisme en ga zo maar door.
Allemaal een kwestie van andere interpretaties van dezelfde teksten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus volgens de ene geleerde mag een moslim wel van een ongelovig familie-lid erven en van de andere geleerde niet. Het is aan de gelovige om de teksten, waar die geleerden naar verwijzen, op te zoeken in de boeken (dat is de Koran en de geschreven verhalen rond de profeet over zijn handelingen in diverse situatie, ook een heel belangrijke bron voor de moslims, wordt vaak vergeten) en te kijken wat het beste van toepassing is voor de gelovige zelf.