Met een recorder? Of anders met een MP3 speler of telefoon waar de functie recorder op zit. Of met een videocamera en het filmpje sla je dan op als geluidsbestand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan budget afwegen tegen kwaliteit. Een pc met een geluidskaart en een simpel microfoontje is in principe genoeg. Je kan gratis software downloaden om op te nemen (gratis/open source: audacity in bron 1).

Een betere microfoon doet een hoop. Het beste is een condensator microfoon met een groot membraan. Die hebben over het algemeen "fantoom stroom" nodig, dat haal je over het algmeen uit een mengpaneeltje (vanaf 30 of 40 euro). Een goedkopere oplossing is een usb microfoon, die is dus microfoon en geluidskaart in 1. Fantoomstroom wordt dan geleverd door je PC. (Bron 2 is een voorbeeld).

Verder is het een kwestie van langzaam en duidelijk spreken, niet te saai maar ook niet te hyper. Ik heb een paar vrienden met echte "microfoon-stemmen", die laat ik liever inspreken dan dat ik het zelf doe. Klinkt een stuk beter.

Zorg dat de ruimte waarin je opneemt zo stil mogelijk is: PC uit, spelende kinderen op straat uit (of anders gezegd: 's avonds opnemen als je in zo'n straat woont), airco uit, desnoods de koelkast een half uurtje uit. Niet te dicht bij je PC als die geluid maakt, enzovoorts. Doe zoveel mogelijk gordijnen dicht, zodat je geen galm hebt in je kamer. Als je gladde, kale muren hebt: leg alle kussens en dekens uit het hele huis in je opname ruimte, of zoek de best gedempte ruimte uit (slaapkamer ofzo). Dat kan best veel schelen. Neem niet op vlakbij een gladde/kale/harde muur!

Als je opnames hebt gemaakt, kan je vaak nog een hoop aan verbeteren, door er wat compressie en EQ op toe te passen. Hoe je dat het beste kan doen, is meer iets voor de volgende vraag, of een paar YouTube tutorials . ;->

Succes!