De oudste chimpansee (behoort tot de familie Pan Troglodytes) werd 47jaar, maar de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 39 en 41 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ze is inmiddels overleden, in 2016. 59 jaar oud. Zeer emotioneel is dit filmpje waar ze Jan van Hooff begroet in haar laatste dagen, met haar laatste krachten. https://www.youtube.com/watch?v=INa-oOAexno
Meestal word een chimpansee 50 jaar.
De vermoedelijk oudste chimpansee van Europa is Mama. Zij werd op 3 mei 1957 geboren in een dierenpark in Leipzig, en woont sinds 1971 in Burgers' Zoo te Arnhem. Mama heeft inmiddels voor drie generaties nakomelingen gezorgd. Zij heeft een belangrijke rol in het boek 'Chimpanseepolitiek' van Frans de Waal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de natuur 30-40 jaar, in een dierentuin 50-60 jaar.
Amadea